Telenor vil ri en død hest

Fram og tilbake er like langt, heter det. Etter to dyre og krampaktige forsøk gir Telenor Mobil opp ungdomssatsingen OYO til fordel for merkevarenavnet Djuice. Med disse krumspringene har de forvirret og mistet mange kunder på veien.
OYO står for On Your Own. Dette var Telenors ungdomssatsing med hovedfokus på kontantkort, tekstmeldinger og ringetoner. I to forskjellige perioder har Telenor Mobil prøvd seg med OYO-konseptet uten å lykkes. For ett år siden ble OYO relansert med pomp og prakt. Men etter 12 måneder gjør Telenors ledelse helomvending. OYO blir nå til Djuice. Og Djuice blir til Telenor Mobil Wap. Forvirret? Trøst deg med at det er også markedsfolkene til Telenor.

Telenor har svidd av mellom 500 millioner og en milliard kroner på merkenavnet Djuice, som var en wap-portal. I denne summen er også sponsingen av fiaskoprosjektet Djuice Dragons i Volvo Ocean Race.

nn -- Jeg er ikke forøyd med situasjonen. Vi har ikke lykkes nok med Djuice. Jeg innrømmer det, sa Telenors forrige konsernsjef Tormod Hermansen i februar i fjor.

Computerworld har tidligere avdekket at til tross for en massiv satsting på Djuice, så har folk flest ikke fått med seg budskapene til Telenor Mobil eller hva Djuice egentlig står for.

Telenors egen forklaring på navnet "Djuice" er at dette er "digital juice", en benevning for hvordan en kan skreddersy og "presse" innhold fra internett til mobile terminaler. Djuices digitale juice skulle sørge for at du har din egen personlige samling av ting som interesserer deg, hvor du er, når du trenger det.

nn Nå har markedsfolkene kastet denne tullete forklaringen. I forbindelse med skiftet fra OYO gjør de et poeng av at Djuice nå er abonnementet for deg som ikke kan leve uten mobilen. Spørsmålet burde heller være om vi kan leve uten Djuice. Og det kan vi!

Hos Telenor Mobils erkekonkurrent, Netcom, har en tidligere såpeselger snudd oppned på selskapet når det gjelder markedsføring og merkevarebygging. Barbara Thoralfsson har innført Talk-abonnement som i motsetning til Telenors budskap er enkelt å forstå for kundene, samt at de får lik pris uansett hvor og når de ringer. Det er genialt. Stadig bedre resultattall viser at Netcom er på god vei til å lykkes med Talk-oppskriften.

nn Telenor Mobil har mye å lære når det gjelder merkevarebygging, selv om de har flest mobilabonnenter i Norge. Problemet er at de mister abonnenter i ungdomssegmentet.

Det er helt utrolig at Telenor med sine mange ansatte ikke klarer å komme opp med noe mer orginalt og spennende enn å prøve seg på Djuice en gang til. Telenor Mobil får mene hva de vil, men jeg tror ikke det blir noen suksess å ri en død hest.

 

TRONG HEGGELUND ER FAGREDAKTØR I COMPUTERWORLD