SOLID: Konsernsjef Sigve Brekke kan også glede seg over et meget solid konsernresultat. (Foto: Gisle Orlund)

Mobil kundevekst i Norge igjen

For første gang på tre år økte Telenor Norge antallet mobilkunder. Selskapet fikk 8000 nye etterbetalte mobilkunder, men mistet samtidig 6000 kontantkunder.

Publisert Sist oppdatert

Dette går fram av rapporten for tredje kvartal som ble lagt fram onsdag morgen.

Hittil i år har Telenor fått 23 000 nye fiberkunder, men mistet mer på hovedsakelig ADSL slik at det totale antallet bredbåndkunder har sunket med 9000 til 850 000 siden årsskiftet. I det siste kvartalet økte antall fiberkunder med 9000.

På mobilsiden var med andre ord nettoveksten i kvartalet 2000. Det gleder nok Telenor som har greid å snu trenden med stadig nedgang i antall mobilkunder. Det siste året har Telia Norge mistet 112 000 mobilkunder og Telenor 29 000. Telenor har nå 2 965 000 mobilkunder. Omsetningen på mobilsiden har de likevel økt med nesten 400 millioner i de tre første kvartalene i år sammenlignet med tre første kvartalene i fjor.

Investeringene i Norge viser en synkende tendens i hovedsak på grunn av synkende 4G-investeringer. I de tre første kvartalene i år har Telenor investert 2 645 000 i Norge. Det er 1 246 000 kroner mindre enn i samme periode i 2017.

Roser det norske teamet

- Teamet i Telenor har igjen levert et kvartal med solide resultater, med stabile inntekter og seks prosent vekst i organisk EBITDA. Tiltakene vi har gjort de siste to årene har lagt et godt grunnlag for fremtidig verdiskapning, sier konsernsjef Sigve Brekke i en kommentar.

- Nettverkskvalitet er viktig for våre kunder i Norge og vi er stolte av å ha verdens raskeste mobilnett. I løpet av kvartalet økte kundebasen for første gang på tre år.  Vi fortsatte fiberutbyggingen og koblet opp nesten 9000 husholdninger i tredje kvartal.

- Tredje kvartal var en milepæl for oss i Thailand, ettersom konsesjonsmodellen opphørte. Vi er godt fornøyd med hvordan overgangen til lisensmodellen har blitt gjennomført. Usikkerheten er nå fjernet og vi har sikret viktig tilgang til frekvenser og infrastruktur. Med dette har vi etablert en solid plattform for å levere førsteklasses datatjenester til våre kunder og skape verdier i det voksende thailandske markedet.

- I Pakistan og Bangladesh ser vi bedret inntektsvekst, mens vi i Myanmar ser økt konkurranse som følge av at en fjerde mobiloperatør har kommet inn i markedet, sier Brekke.

Konsernet leverte over forventning

I tredje kvartal fikk Telenor et driftsresultat på 6,7 milliarder kroner. Analytikerne forventet i snitt et driftsresultat på 6,3 milliarder kroner.

Telekonsernet omsatte i perioden fra 1. juli til utgangen av september for 27,6 milliarder kroner. Tallknekkerne regnet med at selskapet i denne perioden ville omsette for 27,3 milliarder kroner. Det viser estimater Inquiry Financial har hentet inn for TDN Direkt fra syv analytikere.