KUNDEFLUKT: Telia mister kunder i tusenvis. (Foto: Arne Joramo)

KUNDEFLUKT: Telia mister kunder i tusenvis. (Foto: Arne Joramo)

Telia mister mobilkunder

Telia Norge la i dag frem sine tall for andre kvartal 2018. Konklusjonen er klar, selskapet mister kunder.

Selskapet kunne vise til en forbedring av omsetningen i andre kvartal. Den økte til i overkant av 2,5 milliarder norske kroner, opp drøyt 2 prosent fra samme kvartal 2017. Det hjalp på Ebitda fra 855 millioner i Q2-17 til 910 millioner i Q218.

Det var imidlertid en liten nedgang i trafikkinntektene

Mister kunder gjennom 18 måneder

Tross omsetningsvekst, så mister selskapet kunder. Blant abonnementskundene var nedgangen 71.000 kunder sammenliknet med samme kvartal i 2017. Dette er en trend som startet i første kvartal 2017.

For kontantkortkundene har det også vært en jevn nedgang og sammenlikner man med andre kvartal 2017 er nedgangen på 35 000 kunder.

Legger man sammen disse tallene viser dette at selskapet har mistet rundt 4 prosent av mobilkundene sine siden andre kvartal i 2017. I harde tall er dette en nedgang på 106 000 mobilkunder, ned fra 2,441 millioner til 2,335 millioner kunder.

Sammenlikner man tallene med Q1-2018 mistet Telia Norge 7 000 kunder. Dette er totalen, ser man på abonnementskundene er det en nedgang på 14 000 kunder. Dette betyr at man har en liten oppgang i kontantkortkundene fra Q1-2018, men det er neppe der Telia ser for seg at kundeveksten burde være.

Kundene stikker

Til sammenlikning mistet Telenor 43.000 kunder i perioden mellom Q217 og Q218. Fra Q118 til Q218 mistet Telenor 4.000 mobilkunder der Telia mistet 7 000 kunder.

– Vi har en liten reduksjon på kundesiden i andre kvartal som vi ikke er fornøyde med. Vi har tatt flere grep, og vil fortsette å ta grep, for å beholde eksisterende kunder og vinne nye kunder. Samtidig vitner tallene om at konkurransen om kundene i lavprissegmentet er tøff, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.

Liten oppgang i ARPU

Selv om man mister kunder har selskapet en liten oppgang i ARPU, inntekt per mobilkunde. Ser man på totaltallene og sammenligner med Q217 øker ARPU fra 256 til 257 kroner. Tar man utgangspunkt i Q218 blir økningen fra 253 til 257 kroner.

 

 

 

 

Telia