Teliasonera kjøper Tele2 Norge

Netcoms morselskap Teliasonera kjøper Tele2 Norge for 5,1 milliarder svenske kroner.

Publisert Sist oppdatert

Med oppkjøpet øker Teliasoneras norske markedsandel fra 23 til rundt 40 prosent og antall mobilkunder fra 1,6 til 2,7 millioner, skriver Netcom i en pressemelding. Netcom er Teliasoneras spydspiss i det norske markedet.

- Størrelse er viktig i mobilmarkedet. Et sterkere og mer konkurransedyktig Netcom er bra for norske bedrifter og forbrukere. Flere kunder vil gjøre at vi kan øke våre investeringer og konkurrere på like vilkår med markedslederen, som fortsatt dominerer med en markedsandel på over 50 prosent, sier administrerende direktør August Baumann i Netcom.

Ulik profil

August Baumann skriver i meldingen at han garanterer for at mangfoldet vil bestå og er trygg på at oppkjøpet er bra for norske forbrukere.

- Vi skal sørge for at kundene kan velge mellom ulike merkevarer med ulik profil, som i dag. Forskjellen er at markedslederen får sterkere konkurranse, noe som vi tror er bra for forbrukerne og hele det norske samfunnet, sier Baumann.

Computerworld er tilstede på pressekonferansen i dag klokken 10.00 og kommer tilbake med mer.