http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="">

Tone Fondevik fikk sitt livs utfordring for 10 år siden. Hun var den gang driftssjef for en enhet med 55 ansatte i Sopra Steria. Så fikk hun muligheten til å lede en virksomhet som da gikk med underskudd. Det var avdelingen It-services som skulle skilles ut fra et selskap som het Markus Data. It-services skulle gjøres om til et eget aksjeselskap, og de var på jakt etter en daglig leder.


– Jeg fikk tilbud om å skulle bygge et driftsselskap med fokus på outsourcing. Målsetningen i kontrakten var en omsetning på 30-40 millioner, forteller Fondevik.


Tilbudet kom på riktig tidspunkt. Hun hadde jobbet i to år med outsourcing i Sopra Steria, og før det hadde hun i ni år vært med å bygge opp outsourcing i Capgemini. Til Capgemini kom hun som fersk DHH-kandidat, fra den nyetablerte og private Datahøyskolen.


Markus data dugde ikke


– Da tilbudet kom hadde jeg fått nok av å jobbe i store konsern og ønsket meg til et selskap med større påvirkningskraft, forteller hun og poengterer samtidig at det ikke er negativt ment og at både Capgemini og Sopra Steria er fine selskaper.


Et navnebytte var blant de første oppgavene etter at hun hadde overtatt det lille tradisjonelle konsulentselskapet med sju ansatte.


– Navnet 99X var det jeg som fant på, et it-selskap kunne ikke hete noe slikt som Markus Data, sier hun. Ideen bak navnet er at 99 skal signalisere prosent oppetid, mens X’en skal tilsvare en desimal etter kommaet og indikere fleksibilitet for kunden.


– Det handler jo om fleksibilitet og pris. Kunden skal kunne bestemme graden av oppetid vi skal kunne garantere. Da er det for eksempel avhengig av om det skal være en en-site-løsning eller en to-site-løsning.


– Noe annet som er kult med navnet er at det alltid kommer øverst på lister – tall kommer foran bokstaver.


Fire av sju sa opp


Det ble en tøff start for Fondevik.


­– Å Gud hva har jeg gjort, tenkte jeg de første dagene. Fire av de sju ansatte sa opp nesten med en gang – en av dem den andre dagen. Jeg tenkte at nå må jeg enten gå ut gjennom døren eller brette opp ermene og begynne å jobbe.


Hun understreker at oppsigelsene ikke skyldtes henne. De ansatte hadde over tid vært i en prosess preget av usikkerhet og i den forbindelsen hadde søkt jobber.


– Den første som sa opp kom tilbake etter tre år og jobber som driftssjef for meg nå.


– Jeg brettet opp ermene og ansatte folk gjennom eget nettverket, fortsetter Fondevik.


Etter 11 år i konsulentbransjen med outsourcing kjente hun veldig mange og visste hvem hun skulle kontakte. Mange tok også kontakt med henne, fordi ryktet om at hun ville få i gang noe spredde seg i miljøet.


ITIL først


Den viktigste suksessfaktorene mener hun imidlertid var at hun helt fra starten fikk på plass en metodikk for framtiden.   


– Den gangen hadde vi noen konsulenter som fløy rundt og fikset en server her og en server der. Det vi skulle selge var outsourcingkontrakter med tilgjengelighetsgaranti. Slik vi la opp til med navnet vårt. Da er det nødvendig med folk og med en metodikk. Det var jeg veldig på med en gang i 2007 og fikk dermed på plass et rammeverk relatert til outsourcing.


Metodikken Fondevik referer til tok utgangspunkt i ITIL-prosessene, (Information Technology Infrastructure Library), som er et strukturert rammeverk for kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen it-sektoren.


Ansette fremfor omstille


Med denne metodikken i bagasjen ble 99X ISO 20.000-sertifisert ganske fort. Det gjorde veien videre betydelig lettere.


– Det er lettere å sertifisere, få premissene på plass for så ansette folk og lære dem opp, enn å gjøre det motsatte. Det tror jeg har vært nøkkelen til suksessen.


– Jeg hadde alt på plass med en gang - produksjonsbeskrivelse, forventninger og så videre. Da hadde jeg navnene, prosessen og metodikken. Med grunnlaget på plass kunne vi så ansette de riktige menneskene.


Etterspørsel etter norske leverandører


– Vår første store kunde var Elixia i Norden. Vi fikk det fulle it-ansvaret og den nordiske driften, og hadde det i mange år. Helt til de ble kjøpt opp av Sats. Litt har vi for dem fortsatt.


Økte 67 prosent


– Tiden har gått og dere har tidoblet omsetningen. Hvordan har veksten vært?


– Det har jo gått litt opp og ned. Noen ganger har omsetningen økt med 50-60 prosent, noen ganger med 20 prosent. Kun to år har vi hatt nullvekst. Det beste vi har hatt er en økning på 67 prosent.


Fjoråret gikk ganske bra, men det kunne vært bedre økonomisk. For 2017 er Fondevik imidlertid svært optimistisk og spår en vekst på 15 prosent – minst.


– Jeg vet det fordi vi har solgt avtalene allerede, sier hun og viser til nytegnete driftskontrakter med Oslo kommune boligbygg, Selvaag Bolig, Selvaag Prosjekt, Halden kommune og Aremark kommune.


Tror på norske leverandører


Hun forteller at selskapet har lansert nye tjenester innenfor automatisering og selvbetjening, tatt steget lengre inn i den hybride tjenesteleveransemodellen og integrerer stadig flere tjenester mot den offentlige skyen. Med økt bevissthet rundt sikring av forretningsmessige data og nye krav til personvern forventer hun at flere vil søke til norske levererandører av datakraft. Nå tar 110 ansatte seg av it-tjenestene til 15.000 brukere fordelt på 750 lokasjoner globalt.


Hun ser lyst på framtiden.


­ – Vi skal styrke rollen som tjenesteintegrator, og vi skal bundle tjenestene våre så kundene kan velge den riktige pakken. Det vi skiller oss ut på er at vi har et fleksibelt driftskonsept og er kundenære. Vi hører på kundene og lager den beste løsningen utfra deres behov, avslutter Tone Fondevik.