Ti fatale fallgruver for mobilbransjen

Ti fatale fallgruver for mobilbransjen

Mobilselskapene tjener gode penger, men det kan få en brå slutt.

Mobilmarkedet er på vei inn i en hengemyr, skal vi tro den danske bransjespesialisten John Strand. Analyseselskapet Strand Consult har satt sammen en liste over ti trender mobiloperatørene bør tenke på når de setter seg rundt bordet for å diskutere strategi.

Marginene på deler av mobilvirksomheten er over 40 prosent - ”overnaturlig lønnsomhet” mener dansken - som tror endringer i markedsføring, regulering og nye aktører vil presse dagens mobiloperatører.

Mindre lønnsomme

Analyseselskapet har ploget gjennom 160 av verdens mobilselskaper og identifisert de ti største utfordringene for operatørene.

Kort sagt kan aktørene forvente mindre lønnsomhet og mer konkurranse. For de som ikke følger med i timen vil det bety kutt på bunnlinjen, med fare for konkurs, skriver Strand Consult i sin analyse.

Her er ti punkter som Strand mener kan true mobilselskaper, hvis de ikke tar dem på alvor.

1. Fallende priser

Gradvis reguleres mobilmarkedet. Det betyr slutt på syke roamingspriser og all slags unødvendige avgifter. Bra for konsumenter, men mobilselskaper som ikke tar høyde for disse fallende prisene vil slite.

2. Konsolidering på ulike måter

Det er ulike modeller for konsolidering. Tradisjonelt kjøper et selskap et annet. For mobilmarkedet er utbygging av nettverk viktig. I noen land, som England og Sverige, har man valgt å bygge felles nettverk med konkurrenter. Spørsmålet er hvilket modell er best for en mobiloperatør med tanke på fremtiden.

3. Pakketering av mobilprodukter

Hvordan skal man pakke inn produkter og hvordan skal man unngå at fastpriser undergraver eksisterende virksomhet? Hvilken strategi velger du? Ett merkenavn for alt, eller fører du flere merker? Hvilken rolle spiller MVNO-er (Mobile virtual network operator) i dette spillet?

4. Prisutviklingen på kontantmarkedet

Kontantmarkedet var opprinnelig god forretning, men prisene har falt kraftig. Mange mobiloperatører tilføyer stadig flere ringeminutter og sms-er i sine tilbud, som medfører at fallende priser. I noen land er det snakk om en katastrofal utvikling. Hvem greier å stoppe kontantmarkedet fra å slippe lenger ned i hengemyren før det er for sent?

5. Konkurransen på mobilt bredbånd

Prisene på dette segmentet faller fortere enn markedet vokser. Dette medfører skeive forhold i størrelse av operatøren og andel bredbånd. Det kan føre til at operatører som har dårlige strategier ender i konkurs.

6. Mobile teknologier versus fastlinje

Bør en mobiloperatør ha fokus på DSL og/eller fiber, eller er det bedre å satse på en total mobilstrategi? Noen operatører må vedlikeholde et eget kobbernettverk, mens andre er avhengige av å leie kapasitet hos konkurrenten. Vil de over tid ha en sjanse å overleve?

7. Økte kostnader av smarttelefoner

Er smarttelefoner virkelig så god forrenting som mange sier? Og hva skjer med trenden som mange operatører melder om, at det er ikke så mye å hente på smarttelefoner som ventet? Dermed sponser mobiloperatørene mer enn de får tilbake i sin iver å skaffe alle en smarttelefon.

8. Hvordan skal mobiloperatører distribuere sin eprodukter?

Blir det egne butikker? Relaterte forhandlere? Gjennom nettbutikker? Eller finnes det andre måter? Per i dag bruker de fleste store ressurser på distribusjon og formidler mye gjennom sine egne butikker. Vil det i lengden være en lønnsom strategi?

9. Nye aktører entrer markedet for tilleggsverdi

Hva slags rolle skal mobiloperatørene ha i forhold til nye tjenester? Skal de satse på egne portaler, på app-butikker, på kombinerte maskintjenester og betalingstjenester? Eller skal de overlate dem til andre og satse heller på kjernevirksomheten?

10. Hvordan vil reguleringer og politiske avgjørelser slå ned i mobilbransjen?

Det spørs om politikken ønsker seg mer åpen konkurranse, eller heller en konsolidering med noen få store aktører. Det kan hende ulike land velger ulike retninger, og at USA, Europa og Asia velger ulike strategier her. Europa kan følge USA, som har tre store aktører.

Samlet blir det største problemet mobiloperatører vil få i fremtiden spørsmålet hvordan de skal operere i et segment som stadig blir mer komplekst, og hvordan de skal opprettholde lønnsomhet.

Kilde: Strand Consult