Til skyen med trykkeribransjen

Norske Gelato Group ønsker å revolusjonære trykkeribransjen og fortjenesten spretter i været.

Publisert Sist oppdatert

- Mange snakker om trykkeribransjen som en bransje i fritt fall. Men bransjen er fortsatt 26 ganger større enn musikkindustrien, sier markedsdirektør Christian Sætherhaug i Gelato Group.

Det norske selskapet har vokst opp fra det kanskje mer kjente Optimalprint, et selskap som i flere år har solgt julekort, takkeort og invitasjoner på nettet. Du designer selv hva du vil ha, og får resultatet sendt med posten. Et velkjent konsepet med mange konkurrenter. Likevel kan selskapet vise til et dekningsbidrag på 70 prosent. En omsetning på 100 millioner kroner i fjor, en forventet omsetning på 180 millioner i år og så skal de nå skyene.

- Vi tror plattformen vi nå har laget vil være med å endre bransjen. Du slipper å sende brosjyrer eller annet matriell med fly over Atlanteren. Det vi har laget har også en viktg miljøeffekt med seg, sier Sætherhaug.

Trykkerier i skyen

Gelato Group har utviklet en skybasert løsning som Sætherhaug mener vil endre trykkeribransjen på samme måte som strømmetjenester som Spotify har endret musikkbransjen.

- Med noen tastetrykk kan du med vår skyløsning laste opp og trykke det du måtte ønske. Alt fra enkle kort og invitasjoner til brosjyrer og magasiner, sier markedsdirektøren og legger til:

- Ferdig trykket materiale har du på døren innen 72 timer, hvor du måtte ønske.

Gelato har inngått avtaler med trykkerier med HP-printere i 70 land.

Christian Sætherhaug mener konseptet er enkelt og godt for kundene.

- Du slipper å bruke tid på finne egnet trykkeri og følge opp prosesse, sier han og fortsetter:

- Mange tror trykkerimarkedet er i fritt fall. Men antall ark produsert er egentlig ganske stabilt. Ordrene har blitt mindre men flere og trykkingen har blitt mer personlig og skreddersydd.

Han ser for seg store internasjonale selskaper på kundelisten.

- Bare ta en sak som en logo. Denne kan se forskjellig ut avhengig av hvor det trykkes. Med vårt system vil den se lik ut uansett hvor i verden den kommer ut, og slik den så ut når du lastet filen opp i skyløsningen.

Store investeringer

Gelato Group har hatt bruk for et godt dekningsbidrag. Plattformen de nå lanserer har ifølge Sætherhaug kostet 750.000 utviklingstimer. Og det har vært krevende å få til avtaler med mer enn 200 underleverandører.

- Vi når en milliard mennesker i 70 land og leverer innen 72 timer. Vi tror virkelig denne plattformen vil være med å endre bransjen.

- Men med det dekningsbidrag på 70 prosent kommer vel konkurrentene raskt?

- Det er vanskelig å kopiere erfaringen vi har opparvedeidet oss. Det mest unike er hvordan vi håndterer kunder og hvordan hele prosessen er automatisert. Er du ikke fornøyd får du pengene tilbake eller vi trykker på nytt. I år vil vi gjøre en million trykkeoppdrag og vi har bare fem på kundeservice. Det sier litt om hvor automatisert dette er, sier Sætherhaug.