Tøff kamp om konsulentene

Tøff kamp om konsulentene

Utradisjonelle metoder tas i bruk for å kapre de beste hodene.

For å kapre de beste hodene tar enkelte konsulentselskaper i bruk utradisjonelle virkemidler.

Bergenske Webstep har eksempelvis valgt å satse på en patriotisk rekrutteringskampanje som skal vare ut januar. I jakten på .net- og java-konsulenter, datavarehuskonsulenter og prosjektledere vil selskapet sponse flytur og eventuelt flyttelass for potensielle it-konsulenter med hjemlengsel.

- Vår hypotese er at folk egentlig ønsker å jobbe i sin egen hjemby. Vi har allerede fått en del respons på kampanjen fra mennesker som befinner seg i andre byer, men som ønsker å komme hjem til Bergen eller Oslo, sier kommunikasjonsdirektør Arnt R. Aasen til Computerworld.

Tøff konkurranse

Selskapet er allerede etablert i Bergen, Oslo og Stavanger, og åpner i disse dager nytt kontor i Trondheim. I utgangspunktet jakter Webstep på 40 it-konsulenter. Aasen forteller om et market med tøff konkurranse og stor etterspørsel. I tillegg har kundene blitt mer bevisst på hvilke tjenester som ønskes og hvilken type arkitektur og applikasjoner som skal benyttes for å videreutvikle deres it-systemer.

- Har dere nok arbeid hvis det plutselig skulle dukke opp 40 konsulenter?

- Jada, vi har en god ordresituasjon og vi går mot et veldig bra år. Vi har stor tro på markedet, og føler at vi har evne til å få konsulentene ut i gode oppdrag.

En av Websteps største konkurrenter i vestlandshovedstaden er Reaktor. Daglig leder i Reaktor Consulting, Henrik Lie-Nielsen, mener at markedet i Bergen svinger noe mindre enn på østlandet, men bekrefter at selskapet opplever tiltagende etterspørsel. Websteps flykampanje er han ikke videre bekymret for.

- Jeg tror nok at flystuntet har en større medieeffekt enn rekrutteringseffekt, kommenterer han.

Finkjemmer skolene

Eirik Andersen i Accenture var hardt frempå på tampen av fjoråret og meldte at selskapet hadde behov for å ansette over 100 personer dersom markedet fortsetter å utvikle seg i dagens tempo.

En av Accentures viktigste strategier for nyrekruttering er å gå aktivt ut mot undervisningsinstitusjoner som NTNU for å få fingrene i nyutdannete talenter innen både teknologi og økonomi.

- Vi er ydmyke i forhold til konkurransen. Kampen om talentene er et fenomen vi har tatt på alvor i flere år. Vi går målrettet ut mot spesifikke linjer på skolene og foretar kontinuerlig rekruttering innenfor våre viktigste fagområder, forklarer Andersen.

Stor gjennomstrekk

Det er et velkjent fenomen at det er stor gjennomtrekk i konsulentbransjen. Det er derfor viktig å holde på de beste så lenge som mulig. I så måte er lønn, nettverk, spennende oppdrag og generelt gode arbeidsforhold de viktigste elementene, mener Andersen.

- Det er normalt at mange slutter i denne bransjen og går over i gode stillinger i privat og offentlig sektor. Der er derfor viktig å tenke langsiktig for å sikre at vi til en hver tid har faglig dyktige medarbeidere med relevant erfaring, sier han.

Les også: Hard kamp om SAP-kompetanse

Les også: Tråler markedet etter Java-utviklere