-- Tøff oppgave

ERP-ekspert Bo Hjort Christensen fra Handelshøyskolen BI tror det nye produktet blir en reell konkurrent til Visma og Navision, men det krever en ny salgsstrategi.
SAPs forsøk på å bevege seg fra de største bedriftene til små- og mellomstore selskaper kan by på store utfordringer, tror erp-kjenner Christensen. Han har fulgt programvareselskapene som lager økonomi- og administrasjonssystemer gjennom flere tiår, og ser nå at SAP for alvor skal begynne å sloss om de mindre bedriftene med det nye produktet SAP Business One.

-- Dette er en dramatisk nedskalering i forhold til slik vi kjenner SAP. Og av det lille jeg har sett så langt, så tyder det på at dette blir en reell konkurrent til både Navision og Visma, sier Christensen.

Men det ligger en del utfordringer i å bevege seg inn på nye markeder.

-- Det er en helt annen kjøpskultur i små- og mellomstore bedrifter. Derfor må SAP jobbe med en kanalstrategi som er dramatisk annerledes enn det de har i dag, sier Christensen.

Løsningen er utviklet av det israelske programvareselskapet TopManage Financial som SAP kjøpte i mars.

-- Det første som slår en med SAP Business One er at nå har de spunnet noe ut av sitt opprinnelige R3 produkt. Men dette er et helt nytt produkt uten forankring i den tradisjonelle løsningen. Det er første gang jeg har sett fra SAP, sier Christensen.