Tøft for små teletilbydere

Tøft for små teletilbydere

Useriøse tilbydere av ip-telefoni har fått norske bedrifter til å sette god tjenestekvalitet i fokus.
Høy oppetid og god kvalitet på leveransene har topp prioriet blant norske bedriftsledere. Pris kommer langt ned på listen. Og det er totalleverandører og systemintegratører bedriftene har størst tillit til. Mindre nisjeaktører kan gå tøffe tider i møte.

- Det ser ut til at de store vinner, sier Knut E. Moen, styreformann i Norsk Teleforum.

Moen tror både spesialisert ip-telefoniselskaper og mindre lokale leverandører vil få problemer med å hevde seg i telemarkedet.

Kvalitet i høysetet

På vegne av Norsk Teleforum har analyseselskapet Visendi hentet inn erfaringer og synspunkter fra nesten 2.000 norske bedrifter. Resultatene viser at langt de fleste, over 60 prosent, er fornøyd med sin teleleverandør.

Knut E. Moen hadde forventet flere misfornøyde bedriftsledere. Men han peker på at telebransjens noe frynsete rykte først og fremst henger sammen med mange misfornøyde privatkunder. Bare litt over ti prosent av bedriftene rangerer god kundeservice som det viktigste kriteriet ved valg av teleleverandør.

- I bedriftsmarkedet settes kvalitet i høysetet, understreker Teleforum-sjefen, som er i innspurten til årets konferanse som foregår på Lillehammer 29. - 31. mars.

Bedriftene ser heller ikke ut til å være så opptatt av pris som privatkunder later til å være. Bare en av fem foretrekker å shoppe rundt for å oppnå lavest pris.

Systemintegrasjon

Dårlige erfaringer med ip-telefoni, små og tildels useriøse leverandører og umoden teknologi gjør at kvalitet igjen settes i høysetet etter flere år med stort oppmerksomhet rundt priser. Hele 75 prosent er skeptiske til ip-telefoni.

De store endringene i telemarkedet, kombinert med de nye muligheter som ip-telefoni gir, gjør at bedriftene samles hos de store leverandørene. Men også Telenor og de andre store operatørene møter ny konkurranse. -- Jeg har tro på at selskaper som Ementor og Umoe IKT kan bli viktige aktør i telemarkedet, sier Moen.

De teknologiske skillelinjene blir stadig mindre. Et bredt utvalg av gode tjenester avgjør kampen mellom leverandørene.

- Undersøkelsen viser at norske bedrifter har størst tillit til totalleverandørene.