Trådløs reklame i London

Trådløs reklame i London

I London kan du få reklame på mobilen din når du tusler gjennom byen.

I den britiske hovedstaden London testes reklameskilt med bluetooth. I to uker ble reklamesøyler utstyrt med bluetooth-detektorer.

Reklamesøylene står på seks plasser i London. Søylene har en sender som gjenkjenner mobiltelefoner med bluetooth slått på. I løpet av de to ukene ble 87.000 reklamemeldinger sendt ut.

Stor suksess

Hele 17 prosent av dem som fikk en melding overført har lastet ned reklamesnuten for popbandet Coldplays nye plate, som fulgte med bluetooth-meldingen, skriver New Scientist.

Bluetooth-senderne har en rekkevidde på 100 meter. Systemet heter BlueCasting og er utviklet av Filter UK.

Plagsomt

Ifølge The Wall Street Journal planlegger Maiden Group, selskapet som i samarbeid med Filter UK har plassert test-søylene, å installere BlueCast-teknologien på 30 togstasjoner i England i løpet av neste år.

Reklamekanalen åpner store muligheter for annonsørene, samtidig som det kan være plagsomt for publikum. Den beste måten å unngå slik reklame er å slå av bluetooth på mobilen når du ikke trenger funksjonaliteten.