Trådløst er fortsatt på krabbestadiet

Trådløst er fortsatt på krabbestadiet

Til tross for uttallige markedsrapporter om veksten i trådløse nettverk, befinner vi oss helt på krabbestadiet når alt kommer til alt, skriver Hans-Petter Hansen.
IEEE802.11 som teknologi for trådløse nettverk har eksistert lenge. Wi-Fi alliansen som ivaretar WLAN kundenes interesser ble etablert i 1999, og nå - fem år senere - er WLAN blitt allemanseie, eller har det det?

Siden den spede start med trådløse nettverk (heretter kalt WLAN) hvor produktene var få, sikkerheten lav, hastigheten dertil, og brukspotensialet svært begrenset, flommer vi over av produkter, funksjoner, økende hastigheter, og fallende priser.

Forbrukere og bedrifter kan i dag smile over et meget omfattende produktspekter, hastigheter som nå overstiger 100 Mbit/s, god nok sikkerhet, trådløse Hotspots som "popper" opp på cafer, barer, restauranter, hoteller, konferanselokaler og flyplasser. Aksesspunkt i dag koster ikke mer enn 500 kroner.

WLAN begynner å bli stuerent, og WAF (Wife Acceptance Factor) faktoren er i ferd med å bli et nytt salgsargument for produsentene. Nå som TV/HiFi-produktene er i ferd med å smelte sammen med datanettverkene, og Internett streaming tjenester leveres med meget god kvalitet, er det selvsagt viktig å kunne overføre disse tjenestene trådløst, til TV-en(..og da må også de trådløse produktene stå i stil til Tv-en, stereo anlegget, høytalere og stuen for øvrig. Ikke sant!

Hvor mange har installert WLAN i hjemmene sine? 10,20, 100, 1000? Vi snakker i beste fall om en liten prosent. Hvor mange bedrifter snakker vi om? Noen som sa at WLAN var utbredt?

Det må bli enklere å sette opp et WLAN, men samtidig uten å inngå kompromiss med sikkerheten. Med over 250,000 bedrifter i dag i Norge og godt over en million husstander er de lett å konkludere med at WLAN fortsatt er på krabbestadie i Norge.

Det er fortsatt de færreste bedrifter som har adoptert wlan. Hotspot markedet tar lang tid å modnes, og tiden det tar bestemmes først og fremst av tilbyderene. I dag koster det for mye å surfe på en internettcafé. Det nytter ikke å skape et Hotspot-Norge når 30 minutters surfing koster over 100-lappen. Det burde være gratis å surfe - forutsatt at man handlet noe. I alle fall for 30 minutter. Gratis først slik man gjorde med mms - for å skape markedsbehovet - deretter en rimelig penge, kanskje først etter 30 minutter. Kanskje kun for spesifikke tjenester.

For at WLAN markedet skal bli en majoritetsteknologi må brukspotensialet synliggjøres bedre ved å tilby gratis tilgang, fokusere tydeligere på hva som finnes av produkter og tjenester og skape tillit til at det fungerer trygt og sikkert.

Det vil ta lang tid før WLAN er like normalt som "en PC i hvert hjem", derimot kan veien gjøres kortere om det ble enklere for folk flest å forholde seg til teknologien.

Hans-Petter Hansen,
Forretningsutvikler i D-link