Trådløst, my ass

Trådløst, my ass

Jeg er ikke den mest tålmodige på planeten, greit nok. Men at det skal ta vinter og vår å sette opp et trådløst nettverk når man er Telenor-kunde blir rett og slett for mye.
Jeg er ikke blant de tekno-innovatørene. Ikke er jeg blant de mest teknologigravende heller når det kommer til grunn-nivåene hvor biter og byter regjerer. Men jeg tør påstå jeg kan min vei rundt en pc, og er flink til å følge instruksjoner. Jeg er en av de som tar ordtaket "Read the Fucking Manual" seriøst.

Men trådløst nettverk er ikke en enkel greie hvis man tar utgangspunkt i eksisterende infrastruktur i heimen og får tilgang på en trådløs ruter fra en kollega. Utgangspuntet burde vært såre enkelt: jeg har stasjonær pc, bærbar med trådløskort, ruter levert av Telenor og trådløs-ruter hvor bruksanvisningen er forlagt.

Det jeg vil er at den stasjonære har nett-tilgang, den bærbare det samme og at jeg kan vandre rundt i heimen med sistnevnte for å jobbe fleksibelt. Ikke mye å be om, men dette er milevis fra plug & play.

Sammenkoblingen av boksene er enkel logikk. Jeg gjorde alt rett og den bærbare viste at trådløs tilgang var etablert, signalstyrke "Excellent". Men nettet ga ingen respons. Konfigurering av den trådløse ruteren måtte til. Med riktig ip-adresse gikk det rimelig greit med hjelp fra en velvillig kollega.

Trådløs tilgang på den bærbare ga lykke, men ikke lenger enn at mismotet kom tilbake da den stasjonære pc-en ikke lenger fikk kontakt med nettet. Hva gjør man da? Hvordan skal en flikker av mitt kaliber finne ut av ip-adesser, mac-adresser og mange andre alternativer, når eneste svar i dialogboksen fra Telenor er "line busy"?

Skulle tro at svaret var å sjekke nettsidene til Telenor for en oppskrift. Men nei. En slik "kokebok" er fraværende på Telenors nettsider, og oppsett av trådløse nettverk vil ikke personen i andre enden av 05000 snakke om, får man opplyst ved å ringe Telenor-support.

Faktisk er det så inni hampen elendig at hvis du søker på "trådløst nettverk" på Telenors hjemmesider for privatkunder, får du ikke et eneste treff... Hvordan er det mulig? Standard pc, standard bærbar, standard adsl-linje og to helt standard rutere.

Mitt tilfelle er neppe enestående. At man må være overkyndig få å få det til og at fraværet av support fra Norges største adsl-leverandør er totalt, er rett og slett grisedårlig.

Morten Karlsen Sørby, administrerende direktør for Telenor i Norge. Har du hørt om trådløst nettverk?