Trådløst vennskap

Trådløst vennskap

SAP har inngått en strategisk avtale med IBM om felles front mot en lukrativ varehandelsbransje.
I et forsøk på å hjelpe varehandelen med økt it-effektivitet og bedre kundeforhold har IBM og SAP dannet en global ikke-ekslusiv teknologiallianse. Dette kom frem under SAPs store kundekonferanse i New Orleans denne uken.

Den strategiske avtalen skal binde sammen maskinvaren og programvaren fra SAP og IBM i varehandelen. I følge de to selskapene sliter denne bransjen med komplekse systemer. Men i Norge har det i følge Hilde Merete Solegaard, som er partneransvarlig i SAP, lenge vært et samarbeid mellom IBM og SAP på denne fronten.

-- Vi det si at denne avtalene får liten betydning for Norge?

-- Nei, det vil jeg ikke si. Det passer godt med det vi har gjort i Norge. Blant annet har vi jobbet sammen med IBM i forhold til Coop. Når nå samarbeidet blir mer formalisert internasjonalt, er det supert i forhold til påfølgende endringer i teknologien som vil gjøre implenteringen enklere.

IBM og SAP vil sammen lage konsepter for varehandelen som de så går ut og selger til sluttkunder. Navnet på produktet er ennå ikke bestemt.

Det er ikke bare de store matvarekjedene som er i målgruppen. Norgessjef i SAP Norge, Bjørn Fosli, sier at små- og mellomstore bedrifter i handelsnæringen vil være mest interessante.

-- Det er kanskje ikke så mange som vet det, men IBM er store på butikksystemer og kassaapparater. Sammen med SAPs økonomi- og logistikksystemer kan vi skape en god oversikt, hvor blant annet hvert enkelt kassaapparat er online med erp-systemene, sier Per Vassbotn som er informasjonsdirektør i IBM Norge.

Fremtidsbutikken

Trådløs teknologi er et område hvor varehandelen ser store muligheter for effektivisering. Men utfordringen ligger i å integrere forskjellige typer terminaler, håndholdte enheter, radiobrikkelesere og programvaren. SAP og IBM har derfor sammen laget et pilotprosjekt, Metro Furture Store, som er en dagligvarebutikk i den tyske byen Rheinberg. Radiobrikker (RFID) gjennomsyrer hele butikken. I følge både SAP og IBM er nettopp radiobrikkens muligheter en av motivasjonsfaktorene for alliansen mellom selskapene.

I butikken i Rheinberg kan butikksjefen følge alle varer gjennom logistikk og ut til kunde. Han vet når og hvilke varer som er ankommet og hvilke og hvor mange varer som er igjen i hyllene ute i butikken. Varene skannes før de kommer inn på lageret og butikkens informasjonssystem kan umiddelbart se om alle varene som er bestilt er med i forsendelsen, uten å måtte åpne pallen og sette i gang med tellingen.

Informasjonssystemet varsler også at butikken er i ferd med å gå tom for varer gjennom radiobrikkelesere i hyllene. Når kunden har fylt kurven kan sensorer i kassaapparatet du passerer, raskt finne ut hvilke varer du har kjøpt og gi deg beskjed om hvor mye du må betale.

Hele dette systemet fordrer at varene er utstyrt med radiobrikker fra produsentene og at informasjonen på brikkene ligger i standardiserte lesbare formater slik at systemet kan vite hva som er hva.