Tredje versjon av ITIL er klar

Tredje versjon av ITIL er klar

Etter tre år med utvikling, ble tredje versjon av ITIL lansert i London i går. Fellesnevnere er mer fokus på strategi og forretningsverdi.

ITIL (IT Infrastructure Library) er en samling publikasjoner som beskriver metoder for å styre teknologioperasjoner som et sett med tjenester. Den nye versjonen utvider fokuset fra rene operasjonelle hensyn til mer strategiske it-teamer forbundet med utvikling og levering av forretningstjenester, for eksempel tjenestestyring fra et livssyklusperspektiv.

ITILs sjefsarkitekt Sharon Taylor forteller til britiske Computerworld at den siste versjonen utvikler tjenestestyring til det neste modningsnivået.

LAST NED: Alt om ITIL, helt gratis

Et sterkere fokus på forretningsverdi har også vært viktig for ITIL-forfatterne.

- Alt handler om måling av forretningsverdi. Det er forskjellen mellom død og overlevelse for mange tjenesteledere, sier Taylor.

Den nye versjonen har også redusert bunken av publikasjoner fra ni til fem: Service Strategies, Service Design, Service Transition, Service Operation og Continual Service Improvement.

- Selv om det var ni bøker før, snakket folk stort sett om to. Vi legger ikke nye bøker til biblioteket, men reduserer antallet til fem. Samtidig legges det mer vekt på bøkene som fokuserer på prosesser som understreker en vellykket levering av it-tjenester, sier Barry Lewington, bedriftsanalytiker i PTS.

LES OGSÅ: ITIL for begynnere