Trekker esset ut av ermet

Trekker esset ut av ermet

Konvergens mellom data og telefoni krever robuste nett. Det åpner nye muligheter for den hardt prøvede utstyrsprodusenten Nortel.
Nortel har de siste årene sparket to av tre ansatte, mistet toppsjefen etter økonomisk rot og klarer ikke å levere regnskapet for første kvartal. Men selskapet er også en suksessrik leverandør av 50 millioner telefonlinjer og 50 millioner Ethernet-porter til bedrifter over hele verden.

Dette er bakteppet når Nortel denne uken formelt lanserer sin nye arkitektur for systematisk sammenslåing av eksisterende bedriftsinterne data- og telefoninettverk til én konvergert infrastruktur,

Architecture for the Converged Enterprise (ACE).

Mange venter

En undersøkelse foretatt av Mindwave Research blant 430 av Nortels kunder, viser at 27 prosent av de spurte har etablert et sammenslått nettverk i bedriften. 79 prosent svarer at lokalnettet enten er konvergert, eller vil bli det i løpet av fem år.

Den store gruppen med bedrifter som ligger på været og venter på det rette tidspunktet til å slå sammen sin data- og teleinfrastruktur, er målgruppen for Nortels ACE-initiativ. Arkitekturen beskriver hvordan det er mulig å bevege seg mot en konvergert nett samtidig som eksisterende investeringer beskyttes.

Nortels lange erfaring med telefoniløsninger er en viktig del av ACE.

-- Langt fra alle lokalnett er gode nok for ip-telefoni, sier Peter Kelly, Europa-sjef for Nortels bedriftsløsninger.

Kort forklart tar ACE utgangspunkt i et ip-nettverk med flere kommunikasjonstjenester. I dette nettes brukes terminaler, eller klienter, som tilpasser seg overføringshastighet og tjenestekvalitet der brukeren måtte befinne seg.

Alle applikasjoner som benytter nettet skal ifølge modellen være innrettet mot å tilpasse seg brukerens, eller kundens behov. Karakteristisk for såkalte "engaged applications" er at de skal tilby relevant informasjon til riktig tid.

Sikkerhet og administrasjonsfunksjonalitet rammer inn Nortels idealiserte ACE-arkitektur.

Telefonveien

På det glade nittitallet, da alle piler pekte til himmels, var mange kritiske til Nortels satsning på bedriftsinternt utstyr. Optisk utstyr og løsninger til operatører var mer sexy enn utstyr for selskapets tradisjonelle kunder.

Nå, etter at antallet ansatte er redusert fra 100.000 til 35.000 og toppsjef Frank Dunn er erstattet av William Owen, er gleden stor over at grunnfjellet ikke ble kastet på sjøen.

Med 25 års tilstedeværelse og nærmere 30 prosent andel av hussentralmarkedet er Norge nærmest som hjemmemarked å regne for Nortel. Overgangen til ip-telefoni er en klar trussel for den godt etablerte telefoni-leverandør.

Men ip-telefoni åpner også nye dører, understreker Peter Kelly.

-- Vi vinner mye lan-business gjennom at vi vinner kontrakter for ip-telefoni, sier Europa-sjefen.