Trendy på møterommet

Trendy på møterommet

Møterommet er bedriftens ansikt utad. Hit kommer kundene på besøk. Møterommet kan si mye om en bedrift.
Møterommet: Det første som dukker opp i tankene er et grått og kjedelig respatexbord, lysstoffrør i taket, en sliten kaffetrakter og kontorstoler. Kanskje en overhead. I beste fall en rusten projektor.

Se for deg følgende scenario: Du har kundebesøk, og skal koble opp den bærbare PC-en til projektor og nettverket. Kunden venter mens du knoter med å få teknologien til å spille på lag. Et tenkt eksempel, men for mange er det virkelighet.

Det er liten tvil om at kundens inntrykk av din bedrifts seriøsitet er viktig. Du inngår ikke store avtaler med et selskap som ikke engang klarer å koble seg til en projektor. Dette er det stadig flere som innser.

- Økt fokus på møterommet er en trend i tiden. Vi bruker møterommet mer som en møteplass eksternt og internt, og mange oppgraderer fellesrommene i bedriftene, sier Interiørarkitekt NIL Anne Ruth Flåte i byrået Andersen & Flåte.

Kontorcellene er i ferd med å byttes ut av åpne landskap. Dette frigjør mye plass, og mange selskaper velger å lage flere møterom som svarer til ulike behov. Styrerommet har tradisjonelt vært stramt i stilen. Et arbeidsrom kan gjerne innredes med et høyt bord og regulerbare stoler slik at man mer står enn sitter.

-- Vi merker en voldsom interesse for flere typer møterom i samme bedrift. Det er vanlig å bruke kontorstoler på møterommet. Her skal det jobbes, sier Flåte.

Rett inntrykk

For å skape rett inntrykk blant kundene er teknologi stadig viktigere. Det vil si, teknologien er ikke viktig i seg selv, men den skal være enkel å bruke og gjøre presentasjoner enkelt.

-- Et møterom understreker og er en innpakning av budskapet selskapet ønsker å gi uttrykk for. Det er klart teknologi har en betydning. Mange har et bevisst forhold til det, og ønsker å fremstå som proffe. Utstyret skal være funksjonelt og delikat. Signalverdien betyr stadig mer, sier Frode Austigard ved audiovisuell avdeling på Fotophono.

Interiørarkitekter melder om kunder som tar helt av på teknologi. Her er det virkelig noen som ikke klarer å styre seg. Og du får det meste som er tenkelig. Alt fra projektorer, flate plasma- og LCD-skjermer, storskjermer, interaktive tavler, styringssystemer, utstyr for videokonferanse, avansert lys, lyd og bilde.

-- De fleste prioriterer en god projektor, en god skjerm eller lerret og et bra lydanlegg. I tillegg velger de gjerne et styringssystem. Vi ser også at plasma og LCD kommer mer og mer, sier Austigard.

Interaktive whiteboard-tavler passer fint for de som vil briljere. Man bruker vanlige penner, og alt som skrives på tavlen lagres automatisk på PC-en. Slikt utstyr kan også brukes som tavle for LCD-projektorer.

I tillegg er det vanlig å ha mulighet til å aksessere bedriftens server og internett på en enkel måte, og vise direkte på skjerm eller lerret. Da gjelder det å sikre seg at systemene fungerer. Trådløse løsninger har blitt mer vanlige, både i nettverk og til å kommunisere mellom projektor og pc.

Hvem du er

Å bygge opp et møterom er en kunst. Det er gjort omfattende undersøkelser på hva slags signaler for eksemepel lyst treverk sender ut til kundene kontra bruk av parkett. Rundt eller firkantet bord har også vært gjenstand for diskusjon. Ifølge Gunn-Helen Øye i Prognosesenteret bør man begynne å stille seg noen essensielle spørsmål.

-- Hvem er du? Hva vil bedriften fortelle med et møterom? Møterommet er ansiktet utad til forretningsforbindelser. Man vil kanskje si noe om hvilken bransje man tilhører. Møterommet gir viktige signaler, bevisst eller ubevisst, om bedriften. Mange burde helt klar være mer bevisst på dette, mener Øye.

Samtidig har det skjedd en del siden 80-tallet. IBM ønsket trolig å utstråle makt da de bygget sitt møterom i 1985. Blant de ansatte ble rommet kalt mahogniskogen. Nå er møterommet helt åpent og henger ut over resepsjonen. Alle kan se hva som foregår.

-- Kommer du inn på dét roterommet, med plakater fra den siste kampanjen slengt i et hjørne, da utstråler det at man ikke har helt kontroll på salget sitt. For selskaper er det viktig å være bevisst på dette, mener Øye.