Trenger hjelp mot mobilduopolet

Trenger hjelp mot mobilduopolet

Da Chess-sjef Idar Vollvik skulle fortelle om oppkjøpet av Sense, sto han på en bruskasse. Men for å kunne hamle opp med Telenor og Netcom må noen gi ham en gardintrapp.
Under den svært improviserte pressekonferansen i en Narvesen-kiosk onsdag, sa Vollevik at Chess i høst hadde hatt pågang fra tre - fire internasjonale aktører. Men i stedet valgte han å jobbe for en sammenslåing av Chess og Sense, som i seg selv ikke er noen dum tanke.

Chess hadde før oppkjøpet av Sense kun 2,9 prosent av det norske mobilmarkedet. Med Sense innabords har det nye Chess en markedsandel på 8,5 prosent. Til sammenligning har duopolet Telenor Mobil og Netcom en samlet markedsandel på 84,5 prosent. Men for å kunne utfordre det satte mobil-dupolet må Vollvik ha internasjonal drahjelp fra store internasjonale mobiloperatører.

Vodafone har flere ganger de siste to årene har vært på speideturer i det norske mobilmarkedet, med tanke på oppkjøp, partnerskap eller andre allianser. Men det er mest interessant hva umts-selskapet 3, som er på vei inn i Norge, vil foreta seg.

Et partnerskap eller fremtidig oppkjøp av Chess vil kunne gi 3-eieren Hutchison Whampoa raskt innpass og et etablert kontaktpunkt i det norske mobilmarkedet. Vodafone eller 3 kan være hjelpen nye Chess trenger for å kunne ta større markedsandeler fra Telenor og Netcom.

I 2005 vil Vollvik konsentrere seg om å få konsolidert Chess og Sense. Bortsett fra det de allerede gjør i Sverige er det ikke aktuelt med noen ytterligere utenlandssatsing neste år. Tirsdag sa Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas at de ikke ser noen større vekst i det norske mobilmarkedet fremover, men at de vil kjempe hardt for å beholde sine eksisterende markedsandeler. Det tror jeg på. Telekongen på Fornebu vil gjøre alt for å forsvare borgen sin mot angrep fra mobiljyplinger som Vollvik og Reitan-brødrene.

Derimot vil Telenor vokse ytterligere på mobil i utlandet. Poenget er at det norske mobilmarkedet er i ferd med å bli mettet, og du skal ha svært gode og billige produkter for å få folk til å bite på agnet. Men Vollvik og Reitan-brødrene har vist at de er dyktige på enkel kommunikasjon med kundene og har dessuten en helt annerledes distribusjonskanal enn Telenor og Netcom.

Vollvik sa at de foruten Reitan-gruppen (Rema/Narvesen) vil prøve å komme seg inn i to - tre tilsvarende distribusjonskanaler. Dette kan være Coop, Norges Gruppen eller Ica, som er spennende og utradisjonelle utsalgssteder for mobiltelefoner.

Computerworld liker jyplinger som tør å utfordre det bestående. Oppkjøpet av Sense er bare en forsmak på at 2005 blir et veldig spennende mobilår.