Trenger man en it-direktør?

Trenger man en it-direktør?

Javel, de færreste bedrifter har en egen vannsjef (kanskje med unntakt av Ringnes) eller strømsjef.
Nicholas Carr, eksredaktør i Harvard Business Review, er igjen er ute etter å provosere i et intervju på side 16. Carr reiser nå verden rundt for å forsvare sin noe spissede overskrift i fjorårets artikkel "It doesn't Matter", som førte til at han ertet på seg en hel industri.

Når han nå lurer på hva egentlig private og offentlige bedrifter skal med en it-direktør, bruker han igjen argumentet om at it blir som strøm og vann, noe som du må ha - men lett å få tak i.

Javel, de færreste bedrifter har en egen vannsjef (kanskje med unntakt av Ringnes) eller strømsjef. Men selv om it er en like selvfølgelig er del av infrastrukturen som strøm og vann, er bildet mer komplisert enn Carrs tabloide budskap. Det er ikke slik at bedrifter har en plugg i veggen hvor de får ut alle sine it-systemer fiks ferdig.

For de fleste må kunde-, og logistikksystemet gjennom noen justeringer før det passer akkurat din bedrift. "Rett opp av esken" - begrepet passer på noen svært få applikasjoner og plug and play, betyr egentlig plug and pay for det du må gjøre ekstra.

Når det gjelder Carrs mening om at ikke it-avdelingen ikke skal være innovative: å heller kjøpe teknologi når barnesykdommene er tatt bort, og prisen er lavere, for så å la konkurrentene ta risikoen, se det kan være fornuftig.

I dette nummeret har vi også en sak om Elkjøps vekstsuksess, hvor sju it-personer støtter en omsetning på 10, 7 milliarder kroner. Øyvind Gangnes, tidligere it-direktør i Elkjøp og nå prosjektleder, sier at de ikke har valgt noen fancy systemer, men heller rimelige løsninger, og heller brukt pengene på implementering for å være mer fleksible.

-- Vår suksess skyldes ikke et it-system, men en filiosofi, sier Gangnes. Og her er vi inne på et poeng. It-produkter man kjøper, spesielt i outsourcingsavtaler, men også i større suiter, skiller seg ikke ut fra konkurrentene. Nettopp fordi man ellers ikke ville oppnådd skalafordeler ved å produsere disse for salg til mange.

Dermed blir kanskje it bare strategisk når man lager egne skreddersydde løsninger og tenker litt annerledes. Utfordringen er at dette fort kan bli dyrt, selv om man i Elkjøps tilfelle ikke kom særlig dyrere ut, ifølge dem selv.

Men gitt at konkurrentene til Elkjøp har kjøpt kostbare løsninger og alt skreddersydd fra samme leverandør som har gitt dem store ekstra kostnader og Elkjøp har skapt et billigere system som fungerer minst like bra, ja da er it strategisk.

Ikke fordi du har valgt et spesielt system som kom ut av veggen, men fordi du har tenkt annerledes enn konkurrentene. Strategi er hvordan du skal skille deg fra konkurrentene også på it. Og der trenger man nok it-sjefen og it-direktøren.