Tror SAP må åpne lommeboka

Tror SAP må åpne lommeboka

Analytikere tror at SAP må kjøpe mindre nisjespillere innen crm-markedet for å svare på Oracles oppkjøp av Siebel.

Oracles kjøp av Siebel samt oppkjøpet av Peoplesoft tidligere i år, bringer selskapet på toppen av markedet for crm-applikasjoner med en markedsandel på 17 prosent, ifølge analyseselskapet IDC.

SAP som er kongen av forretningsapplikasjoner sitter igjen med en markedsandel på 6,7 prosent.

Ifølge Red Herring mener analytikere at SAP nå trenger en strategi for å slå tilbake mot sin svorne erkefiende.

- SAP må svare kraftig, og det kan bety noen strategiske oppkjøp for å utfylle selskapets crm-produkter. Det er viktig for SAP å demonstrere at de vil investere tungt i crm-markedet ellers vil de ligge bak Oracle - og SAP ønsker helt klart ikke å være nummer to, sier IDC-analytiker Albert Pang.

Kjøpe nisje-selskaper?

SAP sier at Oracles oppkjøp ikke påvirker deres strategier.

- Vi har fulgt en konsistent strategi siden juni 2003 da Oracle kunngjorde sine planer om å kjøpe Peoplesoft. Vi  kommer til å holde oss til strategien, og fortsette å gjøre det vil har gjort hele tiden, sier pr-ansvarlig Bill Wohl.

Men analytikerne mener at SAP, for å konkurrere med Oracle, antageligvis må kjøpe opp noen mindre spillere, spesielt i nisjemarkeder. Analytikerne kaller Siebel-oppkjøpet den siste store avtalen i programvarebransjen.

- Dette er det vanskelig for meg å kommentere på. Det er ikke umulig at det blir oppkjøp, vi prøvde jo å kjøpe Realtek, men startegien er at vi skal bygge på det vi har, sier forretningsutvikler Hilde M. Solegaard i SAP Norge.

Et annet scenario, om enn ikke like sannsynlig, vil være at SAP kan lage bølger i markedet ved å kjøpe crm-leverandøren Salesforce.com

- Salesforce er allerede så fokusert innen det de driver med nå, det har ingen mening for SAP å kjøpe dem. Det kan føre til kannibalisering av SAPs egen crm-salg, sier Pang.

Analytiker Sheryl Kingston i Yankee Group mener at SAP kunne kjøpe Salesforce, men at integrasjonen av de to selskapenes crm-produkter ville blitt vanskelig.

- Hvis SAP kjøpte Salesforce måtte de fortsette å drive selskapet som en separat enhet, sier hun ifølge Red Herring.

Vanskelig for kundene

Endel analytikere mener Oracle-Siebel-avtalen er positiv for SAP. For det første vil prisene bli bedre i og med to store aktører konsoliderer.

Men det skaper også forstyrrelser i en kundebase som nå kanskje vil migrere til SAP, ifølge analytiker Kathleen Boyle i Citigroup.

- Det er en klar fordel for oss. De vil nå måtte bruke mye tid på å bygge kundetrygghet, sier Solegaard.