Tv-kanaler krever mer av sms-inntektene

Fjernsynsprogrammer driver sms-bruken i været i de fleste europeiske land. TV-selskapene vil tvinge mobilselskapene til å dele mer på inntektene.
Mens mobilpenetrasjonen nærmer seg metningspunktet og antall trafikkminutter stagnerer har sms-meldinger blitt mobiloperatørenes nye melkeku.

Ganske suverent har operatørene beholdt det meste av inntektene selv, uten tanke på å dele pengene med innholdsleverandørene.

Nå må de regne med at inntektskrana vil bli skrudd tilbake noen omdreininger.

Sms holder på å bli en viktig del av mange sport-, debatt- og virkelighets-programmer på tv. Tv-selskapene har begynt å se seg lei på at mobiloperatørene tar det største kakestykket. Det skriver den uavhengige Nokia-eide nettavisen theFeature.

For å illustrere alvoret, trekker de fram det tyske programmet "Jede Sekund Zahlt" (Hvert Sekund Teller). Redaksjonen mottok 1,2 millioner sms--meldinger i løpet av en halv time etter at seerne ble oppfordret til å stemme fram beste debattant.

Analyseselskapet Van Dusselsdorp & Partners mener at sms i snitt står for ti prosent av de europeiske mobiloperatørenes inntekter. Fjernsynsprogrammer med sms-tjenester vil stå for en ikke ubetydelig del av den fortsatte veksten.

I dag putter mobiloperatørene 40 prosent og mer av inntektene i egen lomme. Musikk-kanalen MTV og andre tv-stasjoner er klar over at en fortsatt sms-vekst er avhengig av dem. De vil kreve mer enn de 25 prosentene de får i dag fra sms-tjenester i forbindelse med sendingene, skriver theFeature.

Det er ikke snakk om småpenger. Mobiloperatørene regner med at alt som ikke er taletrafikk i løpet av ikke alt for lang tid vil stå for 30 prosent av inntektene. Alt dette er ikke sms, men tekstmeldinger utgjør en betydelig del.

Framveksten av mms- og j2me-baserte tjenester vil bare forsterke utviklingen mot TV-genererte meldinger.

"Folk flest kan ikke tenke et liv uten tv eller mobiltelefon. Om ikke lenge vil det være umulig å forestille seg at de klarer seg uten begge .... sammen," skriver theFeature.