Tysk mobilmote-framstøt i USA

Mobiltelefoner fra Siemens er nesten ukjente i USA. Mandag lanserte den tyske kjempen hele fem modeller for det amerikanske gsm-markedet.

NEW YORK: Siemens vil være blant toppspillerne i mobilbransjens øverste divisjon. Derfor er også det amerikanske markedet viktig. Så viktig at topplederne fra Siemens Information and Communication Group (Siemens Mobile) selv foresto lanseringen av nye mobiltelefoner i New York. Meldingen var ikke til å ta feil av: Gsm er i vekst i USA

-- Siemens skal bli en stor aktør på apparatene og ikke bare nettverkene. Umts er på beddingen -- Siemens samarbeider nå med Motorola og operatørene for å få 3G opp og igang, deretter skal Siemens konkurrere med styrke. Ungdom og forretningsfolk vil ha personlige telefoner med forskjellige funksjoner og design -- Siemens lytter til markedet og skal levere.

Fashion og design

Rudi Lamprecht, styremedlem i Siemens-konsernet og toppsjef i Siemens Mobile, pekte på at mobilmarkedet ikke bare er i teknisk utvikling. I de nedre delene av markedet er det tale, design og fashion som teller. I de øverste kommer kravene fra forskjellige livsstilsegmentene om mye funksjonalitet og eksklusiv design.

-- Siemens er foran utviklingen. Våre mobiltelefoner er "fashion statements". Vi bygger en global merkevare, men vi har lokal tilnærming. Markedene er segmenterte, samtidig som folk i USA har annen smak enn folk i Asia. Lokalt tilpassede mobiltelefoner er derfor et ledd i vår strategi, sa Lamprecht.

Totalleverandør

Som et ledd i USA-satsingen åpner Siemens to nye avdelinger for design av mobiltelefoner, i Mountain View i Silicon Valley, og i Seattle. Siemens har også begynt å rekruttere designstudenter fra hele verden, noe Nokia har gjort en stund. I California har de et eget kontor for at amerikanske partnere skal kunne delta i utviklingen av trådløse applikasjoner.

-- Men Siemens er mer enn mobilapparater og design. Vi er totalleverandør av hele nettverk og alt innen infrastruktur. Vi er ledende på 3G med 17 leverte nett, hevdet Lamprecht.

Felles plattform

-- Innen ett år bør vi ha en ensartet plattform for produktene fra de forskjellige leverandørene. Brukerne vil at de samme applikasjonene og programvare skal fungere uansett hva slags mobiltelefon de har. Dette gjelder spill, epost, musikk og annet, sa Peter Zapf, som er øverste sjef for Siemens mobiltelefoner.

Zapf fremhevet at Siemens Mobile er svært opptatt av samspillsevne, og derfor støtter Series 60 (opprinnelig Nokia-grensesnitt for Symbian på mobiltelefon -- red. anm.) og Java. Og derfor eier de fem prosent av Symbian.

-- Vår strategi kan kort oppsummeres i følgende punkter: Vi legger vekt på mote. Vi vil drive markedet videre i samarbeid hvor det er riktig, eller ved å komme med nye ting når det er riktig, sa Zapf.

-- Tidligere har det vært bikkjeslagsmål i mobilbransjen. Nå er det viktig for bransjen som helhet å skape tillit i markedet. For å bygge troverdighet må bransjen levere som lovet. Siemens samarbeider med andre, men vi har vært, er og skal være totalleverandør i mobilmarkedet, tilføyde Lamprecht.

-- Nå samarbeider vi med Motorola om å få umts på beina, derfor bruker vi noe av deres teknologi. Det gir oss mulighet til å sette inn kreftene på forskning og utvikling på områder hvor vi kan skille oss ut, mente han.