Tyver sparer penger på bredbåndstelefoni

Ingen skal si at kriminelle ikke tenker på økonomien. Nettfiskere har nå tatt i bruk bredbåndstelefoni for å spare penger.

Normalt bruker nettfiskere e-post til å lure folk til å oppgi personlig informasjon på en falsk nettside. Men isteden for å få sine ofre til å klikke på en web-lenke, har nå noen kreative phishing-aktører tatt i bruk telefonen.

 

De anmoder nemlig sine potensielle ofre om å ringe opp et kundestøttesenter, for eksempel i en bank, for å verifisere viktige opplysninger.

 

Dette "kundestøttesenteret" er satt opp av nettfiskerne selv. Bruk av bredbåndstelefoni og rimelige call center-løsninger basert på åpen kildekode, gjør det billig å sette opp en telefonlinjer som gir inntrykk av å være profesjonelle.

 

Føler seg trygge

 

- Noe av faren her er at dette er så nytt, sier Adam O’Donnel fra Cloudmark som driver med filtreringssystemer for e-post.

 

- De fleste er komfortable med å ringe et telefonnummer de tror er bankens, sier han.

 

Tidligere har også spammere tatt i bruk telefonen fremfor å henvise til falske nettsteder i sitt e-post mas, men dette er første gang Cloudmark har lagt merke til nettfiskere som gjør det samme, skriver IDGs nyhetstjeneste.