På hellig søken etter bra film

Vanskelig å finne gode filmer på streamingtjenestene? Ukas nykommer Filmgrail vil hjelpe deg.

Publisert Sist oppdatert

Hva heter dere?

- Filmgrail

Hva gjør dere?

- Vi jobber på spreng med å lansere verdens beste tjeneste for filmsøk på www.filmgrail.com. Ved å bringe søk, oppdagelse og brukervennlighet til streamingverdenen vil tjenesten vår gi nordiske distributører en mulighet for å markere seg mot giganter som Netflix.

Hvor mange er dere?

- Vi er tre gründere som startet tjenesten. I tillegg har vi et team med dyktige medarbeidere, rådgivere og praktikanter i flere land som hjelper oss å komme i mål. Vi har fortsatt behov for dyktige personer.

Hvor holder dere til?

- Vi holder hus i Startuplab i Oslo og på Norinnova i Tromsø.

Hvordan skal dere forandre verden?

- Filmstreaming er i ferd med å ta helt over for TV og videosjappene. Problemet er at konkurransen om å få satt opp gode tekniske løsninger og kampen om filmrettigheter har stjålet mye av fokuset fra søk og oppdagelse. De eneste som virkelig har satset på anbefalinger er Netflix, og selv der er det vanskelig å finne en god film å se om du ikke på forhånd vet hva den heter.

Presise og raske søk på film er vanskelig og det er denne utfordringen vi har løst.

Hvorfor er dere bedre enn alle andre?

- Vi utvikler tredje generasjons filmsøk, som gjør det mulig å finne den perfekte filmen til enhver anledning, om du skal på date, leter etter en familiefilm eller en skal ha filmkveld med venner.

Hvilket språk koder dere i?

- Det går mye i javascript i kombinasjon med andre webspråk for å bygge en lekker og kompatibel single page application. I tillegg er vi igang med å utvikle apps til android og IOS.

Hva slags plattform jobber dere på?

- Windows for det meste.

Hvilket operativsystem eller plattform skal kundene bruke?

- Vi har som mål å være tilstede på alle plattformer med prioritet til web, Android og IOS.

Hva er det vanskeligste valget dere har tatt?

- Å si opp jobben og all trygghet og stabilitet for å følge en visjon er vel det vanlige svaret, men det var egentlig det enkleste for meg. Det vanskeligste er egentlig å hele tiden måtte prioritere, da vi ennå ikke har nok kapital til å gi full gass med alle planene våre. Hadde vi hatt det ville tjenesten vært lansert allerede.

Hva håper dere å få til, på lang sikt?

- Tester vi har kjørt på tjenesten vår har vakt begeistring, og det gir oss tro på at vi har et globalt potensiale. Klarer vi å ta de riktige strategiske valgene og med den riktige backingen har jeg tro på at vi kan bli en av de topp tre viktigste tjenestene for filmanbefalinger globalt, ved siden av IMDB og Rotten Tomatoes.

Hvem ville du helst ansatt, hvis du hadde fritt valg i hele verden?

- Kanskje Tristan Jehan, grunnleggeren av the Echo Nest, vårt søsterselskap i musikkbransjen. Eller et talent som ham som kunne hjulpet oss å nå et av våre fremtidsmål, å automatisere filmanalysen vi i dag gjør manuelt.

Ukas nykommer

Hver uke stiller vi noen lette og noen vanskelige spørsmåll til sjefen i et nytt teknologiselskap.

Denne uka: www.filmgrail.com