Spillutviklerene

NYKOMMEREN: Dirtybit lager mobilspill for Android og IOS, og har over 40 millioner nedlastinger på det første spillet sitt.

Publisert Sist oppdatert

- Hva heter dere?

- Dirtybit.

- Hvor mange er dere?

- Vi er åtte stykker.

- Hvor holder dere til?

- Vi holder til i Trondheim, men flytter hele kontoret til Bergen om to uker.

- Hva gjør dere?

- Vi utvikler mobilspill, med fokus på real-time multiplayerspill som fungerer på tvers av plattformer.

- Hvordan skal dere forandre verden?

- På engelsk sier vi: «Our mission is to let friends play together, anytime, and anywhere». Med det så mener vi at våre spill skal venner kunne spille sammen, uavhengig av hvilken mobilenhet de har og hvor i verden de er lokalisert. I det siste har vi hatt en vekst i utviklingsland, hvor folk ikke er vant til å sitte alene og spille spill, men hellere vil gjøre det sammen med venner og familie.

- Hvorfor er dere bedre enn alle andre?

- Dirtybit var et av de første selskapene til å utvikle real-time multiplayer mobilspillet Fun Run, der fire venner kan spille kappløp mot hverandre. Selv om det har blitt laget flere kopier i den siste tiden jobber vi alltid mot å ligge et hestehode foran konkurrentene. Vi har etterhvert fått mye erfaring i dette segmentet med over 40 millioner downloads av Fun Run, og bruker denne erfaringen i vårt nye spill, Dino Dash.

- Hvilket språk koder dere i?

- På front-end bruker vi i Lua som sammen med Corona SDK kan kompileres til både iOS og Android. På back-end bruker vi Java.

- Hva slags plattform jobber dere på?

- Vi bruker Amazon Web Services til back-end.

- Hvilket operativsystem eller plattform skal kundene bruke?

- IOS og Android.

- Hva er det vanskeligste valget dere har tatt?

- Det har vært hundrevis av vanskelige valg opp gjennom tiden, men noen av de vanskeligste har vært hvordan vi skal skalere selskapet. Heldigvis har vi fått god hjelp av våre rådgivere og andre gründere i nettverket vårt. Så derfor er det viktig for oss å hjelpe nye gründere med vår erfaring og bidra til det voksende startup-miljøet i Norge.

- Hva håper dere å få til, på lang sikt?

- Vi jobber med å skape et globalt spillselskap som er kjent for å lage de beste spillene. En av verdiene våre er «vi lager de spillene som vi selv har lyst til å spille», det vil si at vi fokuserer først og fremst på gameplay og deretter inntektsmodell.

- Hvem ville du helst ansatt, hvis du hadde fritt valg i hele verden?

- [Gründer Nicolaj Broby Petersen svarer:] Jeg har alltid vært veldig inspirert av Drew Houston fra Dropbox, fordi han løste et veldig komplekst problem på en utrolig enkel måte. Det finnes få i verden som klarer å skape så brukervennlige tjenester, og med tanke på erfaringen han har gjort seg i løpet av tiden med Dropbox ville han ha vært en fantastisk spiller å ha med på teamet.

Funfact: Dirtybit vant «Startup of the Year» og «One to Watch» under

Nordic Startup Awards 2014
.

URL: dirtybit.com