Avgjørende outsourcing

IT-SJEFEN: Sandnes Sparebank er helt avhengig av outsourcing for å få hjulene til å gå rundt, forteller utviklingssjef Geir Olav Håland.

Publisert Sist oppdatert

- Hva er den viktigste utfordringen i jobben din akkurat nå?

- Akkurat nå jobber vi med å legge ut en forbedret versjon av nettbank-portalen vår med nye spennende funksjoner for økonomisk hjelp. Det er alltid en spennende utfordring å gjøre større endringer i systemene, men vi mener å ha god kontroll.

- Hva foretrekker du, Microsoft eller Linux?

- Tja, vi har både Linux- og Microsoft-servere i drift. Det er mer et spørsmål om både og for oss. Linux-serverne våre har vist seg å være svært stabile og gode over tid. Forøvrig gjør vi teknologivalgene våre i tett samarbeid med våre ulike leverandører.

- Outsourcing, en plage eller saliggjørende?

- For oss definitivt saliggjørende i den forstand at Sandnes Sparebank ikke ville klart å tilby de tjenestene vi har uten outsourcing. Vi er en mellomstor sparebank med full bredde i produkter og tjenester både internt og eksternt. Dette hadde vi ikke klart med egne ressurser.

- Hva bruker du mest tid på i jobben?

- Jeg bruker mye tid på å forhandle avtaler med våre eksterne it-leverandører, samtidig som jeg arbeider med innføring av nye risikostyringssystemer i vårt Basel II prosjekt.

- Hva bruker dere mest penger på i år?

- Investeringsmessig bruker vi mest penger på vårt Basel-prosjekt. Det handler både om nye systemer, strukturering av data og endringer i arbeidsprosesser.

- Hvordan blir it brukt strategisk hos dere?

- Vi ser på riktig utnyttelse av it som et viktig verktøy for å oppnå strategiske fordeler. It er en av drivkreftene i en moderne bank, og vi søker stadig nye måter å utnytte it på. Vi benytter it til å forbedre våre interne arbeidsprosesser, samt for å skape fortrinn i forhold til konkurrentene. Utvikling av nettportal, bruk av avanserte CRM-verktøy for å følge opp kundehenvendelser og kundeplaner, anvendelse av databaseverktøy for å analysere kundeatferd og kundebehov, er noen eksempler på hvordan banken bruker it for å oppnå strategiske mål.

- Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?

- Jeg sender utfordringen videre til Geir Grime, som er it-sjef i Sparebanken Sogn og Fjordane.