- Har slitt voldsomt med EDB Ergo
IT-SJEFEN: Øyvind Braut i SR Bank jobber med å stabilisere leveransene.
- Hva er den viktigste utfordringen i jobben din akkurat nå?
- Det viktigste er å stabilisere leveransene til våre kunder. Det gjelder selvbetjeningsløsninger, både nettbank til privatkundene og til bedriftskundene. Vi har slitt voldsomt med EDB Ergogroup. SR-Bank er en del av Sparebank1-alliansen, som har sagt opp det strategiske utviklingssamarbeidet med EDB Ergogroup. Vi kunne ikke lenger leve med dårlige leveranser uten at dette fikk konsekvenser for leverandøren.
- Videre jobber vi med å bytte ut plattformen for klientene. Vi skifter fra Microsoft Windows XP til Windows 7. Siden skal vi oppgradere serverne fra Microsoft Server 2003 til Server 2008 R2.
- Hva er du mest fornøyd med at du har fått til i bedriften din?
- Jeg har vært i jobben i ett år. Det jeg er mest fornøyd med er arbeidet med å få til et godt samarbeid mellom forretningssiden, it-drift og brukerstøtte.
- Hvordan stiller du deg til Cloud Computing?
- Som kunde av EDB Ergogroup har vi hatt Cloud Computing lenge. Forutsetningen for Cloud Computing i en bank er at vi har kontroll på hvor data lagres. Dette skyldes regelverk med hensyn til behandling og oppbevaring av kundedata. I realiteten er det problematisk å lagre kundedata utenfor Norden. Nye løsninger vil kunne bli levert som skytjenester, men ikke uten at vi har kontroll på hvor data blir lagret.
- Hvor mye fri programvare bruker dere?
- Vi bruker ikke mye. Vi har nesten utelukkende lisensiert programvare.
- Hva er it-sjefens viktigste oppgave slik du ser den?
- Sørge for at it-systemene støtter opp under forretningsvirksomheten på en god måte. Det medfører en plattform som er stabil, mest mulig effektiv og som bidrar til økt produktivitet.
- Hvem rapporterer du til?
- Direktør for forretningsutvikling
- Hvem skal svare på disse spørsmålene neste uke?
- Rune Hauge i Sandnes Sparebank.
Hvem: Øyvind Braut Hvor: SR Bank, Stavanger Antall ansatte: Åtte i it-drift It-budsjett: Vil ikke oppgi |