IT-SJEFEN:  Christoffer Hernæs er direktør for digitalisering i Skandiabanken. Pressefoto

- Vi må utfordre oss selv med nye konsepter

IT-SJEFEN: Dersom data er den nye oljen er API-er rørledningene, og det kommer til å være en sentral ressurs i forretningsutviklingen innen bank og finans fremover, mener Christoffer Hærnes.

- Hva bruker du mest tid på akkurat nå?

- Siden rollen som [Chief Digital Officer] inkludere både it- og forretningsutvikling- og innovasjon er det avgjørende å finne en god balanse mellom å sikre stabilitet på daglig drift og videreutvikling av både plattform og produkter.  Samtidig må vi utfordre oss selv og utforske nye konsepter. Et eksempel på sistnevnte er integrasjonen mot Coinbase sitt API hvor vi viser beholdningen av digitale valutaer hos Coinbase i nettbanken. Vi har fått mye oppmerksomhet rundt dette fordi det er bitcoin, men den virkelige innovasjonen her er å bevise for oss selv at vi med liten innsats kan integrere og eksponere tredjepartsdata i våre flater. 

- Jobber dere med løsninger for analyse av store datamengder og/eller kunstig intelligens?

- Smart bruk av data for å levere personaliserte kundeopplevelser vil være avgjørende for å hevde seg en digital konkurranse. Dette er et fokusområde for oss. Samtidig er i ferd med å utvikle en robotrådgiver, og Skandiabanken har gått inn på eiersiden i fintech-selskapet Quantfolio, hvor jeg også er styreleder, som vil være en sentral del av denne satsningen. Løsningen baserer seg på flere disipliner innen området kunstig intelligens, deriblant også maskinlæring.

- Har dere en strategi for maskinlæring og automatisering eller har dere konkrete prosjekter på gang?

-- I tillegg til å jobbe med kunstig intelligens i utviklignen av robotrådgiveren, tror jeg på at alt som kan automatiseres vil automatiseres. Skandiabanken er en organisasjon i sterk vekst, og en høy grad av automatisering vil gi oss muligheten for å vokse lønnsomt. Høy grad av automatisering vil ta ned prosesseseringskostnaden og være en viktig innsatsfaktor for å nå våre mål om kostnadsprosent.

- Legger dere opp til valgfrihet når det gjelder skytjenester?

- Som en bank er vi pliktig til å følge Finanstilsynets føringer og etterleve ikt-forskriften. Det er ikke alle leverandører av skytjenester som er forenlig med disse kravene og gjør det ikke fritt frem å ta i bruk alle tenkelige tjenester. For å sikre at kravene til oss som bank ikke legger unødvendige begrensinger, har vi utarbeidet gode interne rutiner og retningslinjer for å evaluere bruk skytjenester, samt en veiledning som sikrer nødvendig dokumentasjon for valg av løsning.

- Hva blir de største utfordringene nærmeste 12 måneder?

- Med kortene som er spilt ut på bordet hva gjelder uante muligheter som ny teknologi kan gi oss, er den største utfordringen å velge hva vi ikke skal gjøre. Vi må velge hvilke områder vi skal være best på, sikre at det er de områdene som skaper verdi for våre kunder i deres hverdag, og ha fokus på å implementere. I en digital verden er de eneste konkurransefortrinnene evnen til å forstå sine kunders behov og å eksekvere på denne innsikten raskt nok.

- Hva er din favoritt-app? 

- Siden jeg per definisjon tilhører den sagnomsuste millenial-generasjonen er det vanskelig å velge én favorittapp, ettersom jeg bruker en mengde ulike apps til ulike formål i ulik kontekst. Hvis jeg skulle velge én app jeg ikke kunne levd uten så er det Spotify, ikke på grunn av appen i seg selv, men fordi jeg er avhengig av å høre på musikk. Det samme gjelder for alle bedrifter som ønsker å ha en digital tilstedeværelse, appen i seg selv er uten betydning, det er hvilken jobb appen gjør for kunden som betyr noe.