Altinn 24/7

Altinn 24/7

LEDER: Arbeidet med å unngå tilsvarende nedetid i fremtiden er i full gang.

Altinn kom omsider på bena igjen, og arbeidet med å unngå tilsvarende nedetid i fremtiden er i full gang. Det er sjelden offentlig it blir så ettertrykkelig satt på den nasjonale agendaen som i forrige uke, og i etterkant av hendelsen har debatten gått friskt om hvorvidt Altinn er riktig strategi og plattform for nasjonens digitale tjenester. Difi-sjef Hans-Christian Holte bidrar selv i denne debatten i dagens Computerworld. Hans konklusjon er at det er for sent å snu, og at tanken bak Altinn uansett er riktig med hensyn til tjenestekvalitet og gevinstrealisering.

Altinns største svakhet - som det viste seg i forrige uke - er at problemer med leveranse av èn tjeneste (ligningsinformasjon) også stopper alle de andre tjenestene på plattformen. Dermed blir konsekvensene store når nedetid er et faktum. Isolert sett er det neppe noen katastrofe - selv om det er flaut - at befolkningen får tilgang til selvangivelsen noen dager senere enn planlagt. Men når dette også medfører at store deler av næringslivet blir forhindret i lovpålagt rapportering til Staten, er det mer problematisk.

Samtidig er det neppe verken kostnadseffektivt, eller i sum sikrere, å etablere flerfoldige enkeltstående tjenester som er fysisk skilt fra hverandre. Rent sikkerhetsmessig vil det alltid være en diskusjon om hvor mange egg det er tilrådelig å legge i samme kurv. Men i en verden hvor både kompetanse og penger er mangelvare, må det nødvendigvis bli noen.

Konklusjonen er da at man rett og slett - så langt som det er mulig - må sørge for at Altinn ikke har nedetid og er skalert til å håndtere trafikkvolumet man kan forvente når Norges befolkning skal kontrollere om de har betalt nok skatt i året som har gått. 24/7 kalles det - og er en ledestjerne for mange kommersielle selskaper som tjener sine penger på internett. A/S Norge må greie der samme.

God påske!

Les om: