Digital postkrøll

LEDER: Danske E-boks må være en like aktuell leverandør som Posten, skriver Henning Meese.

Publisert Sist oppdatert

Opprettelsen av en digital postkasse for landets innbyggere er en del av regjeringens strategi for å få fart på digitaliseringen av offentlig forvaltning.

Dette er viktig fordi regjeringen vil at førstevalget for kommunikasjon med det offentlige skal være digitalt.

Det vil si at man aktivt må be om det, hvis slik korrespondanse skal sendes til den analoge postkassen. At dette er et mål er lett å forstå. Hvis portokostnadene til AS Norge kan konverteres til faktisk produksjon av tjenester for landets befolkning, vil gevinsten være vesentlig. Det vil være snakk om milliardbeløp.

Så langt er alt vel og bra. Arbeidet med digital postkasse er likevel ikke helt uten kontroverser. Stikk strid med hva mange trodde ble det i fjor besluttet at denne tjenesten skulle kjøpes inn fra det private markedet, til tross for at Altinn allerede i flere år har arbeidet med akkurat denne funksjonaliteten. Det er de selvsagt frustrerte for i Altinn og også andre krefter på etat- og departementsnivå stiller seg undrende til hvorfor dette ikke er en oppgave offentlig sektor kan løse selv.

Ryktene forteller at beslutningen om å gå ut i markedet har blitt tatt på politisk nivå i Samferdselsdepartementet, da med tanke på å gi Posten nye oppgaver i en sterkt fallende brevmarked.

Posten har utviklet løsningen Digipost, som til nå ikke har vært noen suksess, men som de nok på sikt ønsker skal kunne kompensere for noen av millionene som hvert år fordufter på brevforsendelser.

Noen har altså snakket sammen.

Fra politisk hold er det lov å mene at Norge trenger Posten, og også hjelpe Posten over i en digital verden.

Det er imidlertid ikke lov å gjøre dette fordekt under en annen agenda enn den som kommuniseres offentlig. Norge trenger en Digital postkasse, og da må konkurransen som settes i gang være reell. Det betyr at også danske E-boks, som blant annet har offentlig sektor i Danmark på kundelisten, må være en like aktuell leverandør som Posten.

På papiret ser de også bedre ut.

Selskapet har kunder og dessuten bevist sin evne til å levere til offentlig sektor.

Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) skal etter planen sende ut anbudet i løpet av våren. Målsetningen er å ha på plass en løsning for hele landet i løpet av første halvår 2014.

Vi venter spent på avgjørelsen.