Digitalt sistevalg

Digitalt sistevalg

LEDER: Altinn og Brønnøysund kan ikke leve med denne usikkerheten.

Altinn gikk på en solid smell denne uken. I forbindelse med Skatteetatens utsending av årets selvangivelser opplevde mange som logget seg på via Altinn at de ble rutet til andre profiler enn sin egen. Altinn stengte etter dette umiddelbart tjenesten, og når dette skrives onsdag morgen er Skatteetatens ligningstjeneste på Altinn fremdeles stengt.

Det er selvsagt en massiv sikkerhetsglipp når brukere av offentlig tjenester får tilgang til andre personopplysninger enn sine egne. Og spesielt ille er det når det skjer på Altinn, som er det offentliges Norges samlingspunkt for både privat og offentlig rapportering. Senest forrige uke argumenterte Brønnøysundsregistrenes Altinn-sjef Kjersti Lauritzen i et leserbrev i Computerworld for hvorfor også Altinn burde brukes som offentlig sektors meldingsboks, fremfor å velge andre kommersielle alternativer. I forbindelse med nedleggelsen av Minside har dessuten både Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) og Fornyingsdepartementet pekt på Altinn som statens viktigste strategiske verktøy for digital forvaltning i tiden som kommer. Det lover ikke godt.

Sikkerhetsproblemene denne uken innebærer et betydelig prestisjetap for det offentlige Norges it-strategi. Selv om den samfunnsmessige konsekvensen i dette tilfellet er relativt liten, det er tross alt ikke snakk om liv eller helse, viser hendelsen at løsningen har svakheter. Derfor kommer mange til å sette spørsmålstegn til om andre eller eventuelt fremtidige tjenester er like utsatte. Det er en usikkerhet Altinn og Brønnøysundsregistrene ikke kan leve med.

Det er tungt å bygge tillit og spesielt for offentlig sektor som fra før har en broket it-historie. Men det er uansett tillit som må til hvis Regjeringen skal nå sitt mål om Digitalt førstevalg, altså at elektronisk kommunikasjon skal være Norges innbyggeres førstvalg i kontakt med offentlig sektor. Vi har ikke kommet nærmere målet denne uken.

Les om: