Dødskyss fra Zuckerberg?

LEDER: Facebook er ikke nødvendigvis bra for Oculus Rift.

Publisert Sist oppdatert

Facebook har kjøpt Oculus. Verdens største sosiale medie er dermed blitt eier av et av spillverdenens mest spennende små teknologiselskaper.

Oculus' produkt Rift er en VR-brille, omtrent som vi kjenner dem fra utstillingene i 90-tallets videobutikker og science fiction-filmer. Bortsett fra at nå er de blitt bra.

For Oculus Rift er fascinerende, spennende og svimmelhetsfremkallende, på en måte som absolutt er verdt å oppleve. Demoproduktet, det eneste som foreløpig er å få tak i, har gått sin seiersgang på konferanser og messer over hele verden. Entusiastene har vært ombord.

Men hva skjer med alle de små utviklerne, som med stor iver har kastet seg over VR-brillene og produsert spennende og rare programmer, når Oculus Rift ikke lenger er et lite, uavhengig selskap? Når alle nerders favorittleke plutselig er blitt big business? Det sier seg ikke selv. Utvikleren av Minecraft, Markus Persson - bedre kjent som Notch - brukte ikke mange minuttene på å miste interessen.

Minecraft er verdens viktigste indie-spill. Gründer Persson har ikke bare betalt 10.000 dollar til Kickstarter-kampanjen til Oculus, men også lovet å lage en egen versjon av Minecraft for VR-brillene. Onsdag skrev han en bloggpost som forklarte hvorfor han nå dropper planene. "Jeg vil ikke jobbe med sosiale medier, jeg vil jobbe med spill", skrev Persson. Dessuten, tvitret han, "Facebook gir meg frysninger".

Hva er så Zuckerbergs plan for den virituelle virkeligheten? Jo, omtrent som planen var da VR-ideen oppsto. De vil lage sosiale opplevelser. De vil la deg få de beste plassene på fotballkampen, gjennom brillene. De vil la deg være i klasserom sammen med de andre elevene når du skal på forelesning. Du skal kunne gå til legen i virtual reality.

Men beklager, da vil vi heller spille.