Dra på Cebit!

Dra på Cebit!

LEDER: Norske it-selskaper med internasjonale ambisjoner forsømmer seg når de ikke drar til Cebit

Cebit-messen i Hannover var i mange år den største møteplassen for leverandører og kunder i it-industrien. Det er det ikke lenger. I år har bare èn norsk leverandør vendt nesen mot Tyskland. Zizzor, som digitaliserer innhold for sine kunder, er på Cebit for tiende gang, og hevder med overbevisning at de alltid kommer hjem med nye kunder. De trenger i hvert fall ikke å konkurrere med andre norske it-selskaper.

LES OGSÅ: Her er Cebits siste nordmenn

Det er betimelig å spørre om hvorfor ikke norske it-selskaper lenger bruker internasjonale it-messer for å profilere seg selv og sine produkter.

I fjor hadde Cebit 339.000 besøkende og over 5.000 journalister rapporterte fra messen. Arrangørene har regnet seg frem til at de over 500 it-direktørene fra store internasjonale selskaper som var til stede, representerte en samlet kjøpekraft innen it på 374 milliarder kroner. Det er klart norske selskaper burde benytte sjansen til å vise seg frem her.

Når det ikke skjer skyldes det at messen som kjøps- og salgsarena har pådratt seg et dårlig rykte. Det oppsto i kjølvannet av at dotcom-industrien sprakk på begynnelsen av 2000-tallet. Færre leverandører tok seg da tid og råd til å benytte messer som lanseringsarena. Det gjorde det også mindre attraktivt for kundene å besøkene messene. Siden har spiralen pekt nedover, og - for eksempel Cebit - har nå bare en tredjedel av besøkstallene fra storhetstiden på 90-tallet.

Men til tross for dette er det altså en anselig størrelse kjøpekraft som fremdeles bruker messer for å sondere it-innkjøp. Derfor forsømmer norske it-selskaper med internasjonale ambisjoner seg når de ikke drar til Cebit for å profilere seg og sine produkter.

Neste år håper vi å finne flere enn bare Zizzor på plass i Hannover. Det vil den norske it-eksporten tjene på.

Les om: