Et slag for it-messen

Et slag for it-messen

LEDER: Easyfairs prøver å gjenreise it-messen. Det er et forsøk verdt.

1990-tallet var tiden for de store it-messene. Cebit i Hannover og Comdex i Las Vegas trakk titusenvis av besøkende fra hele verden, og her til lands arrangerte Dataforeningen og andre aktører årevise messer som ikke var langt unna å engasjere hele den norske it-bransjen - både på leverandør- og kundesiden. Det tok ved begynnelsen av årtusenskiftet brått slutt.

Det var flere årsaker til det. Dotcom-krasjet gjorde at leverandørene ikke lenger så seg råd til å bli med på messelivet, samtidig som at kundene også reduserte reise- og konferansebudsjettene sine. Da skulle man kanskje tro at aktiviteten tok seg opp igjen når de økonomiske pilene begynte å peke i riktig retning et par år senere. Men det skjedde ikke. Det kan skyldes at it-industrien i løpet av disse årene hadde forlatt et ganske ensidig fokus på bokser. Entusiasmen for maskinvare hadde avtatt, og ulike typer it-tjenester hadde overtatt scenen. Slike produkter er det vanskeligere å vise frem på messer.

Men det er litt synd. It-messene på 90-tallet var en en velfungerende arena for it-bransjen å vise seg frem på. Fordi så godt som alle leverandører deltok, var det lett for de besøkende å orientere seg om hvilke alternativer som fantes i markedet. Det representerte en reel verdi for begge parter. Mange frø til store kontrakter har blitt sådd på ulike it-messer.

Dette er bakgrunnen for at Computerworld er mediepartner til Easyfairs it-messe i Oslo Spektrum 13. og 14. september. Denne utgaven av avisen er messeavis til dette arrangementet. Nærmere 90 utstillere kommer til å stå på stand i to dager for å fortelle om sine produkters fortreffelighet, og i tillegg vil de besøkende kunne slenge seg på en rekke it-faglige foredrag, blant annet med vår teknologiredaktør Ahlert Hysing som vil fordra om det han kaller Klient/tjener 2.0.

Vi håper mange benytter seg av anledningen til litt faglig oppdatering og at vi møtes i Oslo Spektrum neste uke. Det har bransjen vår godt av.

Les om: