Minecraft med Hololens. Skjermdump/Microsoft

VR I SKOLEN: Elevene vil sette pris på å faktisk kunne reise gjennom historiebøkene. Her gjenskapes landskap i spillet Minecraft med Microsoft Hololens. Skjermdump: Microsoft

Forbedret virkelighet

UKENS LEDER: Tiden er moden for å legge til rette for at VR-utstyr og egnet programvare skal inn i skolen.

Enten det handler om roboter som er på skolen for barn som ikke kan være fysisk tilstede, eller andre nye digitale læringsformer, vil teknologi bli en bærebjelke i utdanningen fremover. Mens helse-it har fått sitt eget direktorat og politikere som applauderer digitaliseringen av helsevesenet, har skole-it ikke den samme farten. Ikke minst skyldes dette at grunnskolen er et kommunalt ansvar og vanskeligere å sentralstyre.

HP og Microsoft satser imidlertid tungt på it i skolen under slagordet "Reinvent The Classroom". Computerworld var med på Hundsund ungdomsskole da en gruppe lærere ved skolen begynte å ta i bruk en del av maskin- og programvaren som HP var i ferd med å installere på skolen. Blant det som ble vist var datamaskinen Sprout Pro, som både har innebygd kamera, 2D- og 3D-skanner og projektor. Maskinen skal gi nye muligheter til læring i klasserommet. Vi applauderer satsingen. It-bransjen har en svært viktig rolle i utdanningen, og må vise hvilke teknologiske muligheter man har for å underbygge god pedagogikk.

Virtuell virkelighet, eller Virtual Reality (VR), har vært snakket om i mange år. 2016 ser imidlertid ut til å bli året hvor den alternative virkeligheten ser ut til å skyte fart, det var av mange også spådd. Spillbransjen leder an, og teknologiene er i ferd med å modnes. Teknologien vil prege de aller fleste bransjer i årene som kommer. 

Vi mener tiden nå er moden for å begynne å legge til rette for at VR-utstyr, og egnet programvare må inn i skolen. En ren virtuell virkelighet, eller en tilpasset virkelighet hvor det du ser fysisk er kombinert med digital informasjon, vil kunne revolusjonere undervisning. Skolebarn vil sette pris på å bokstavelig talt kunne leke med bokstaver og tall - og tillegg faktisk kunne reise gjennom historiebøkene. 

Les om: