Illustrasjon: iStock

TRENGER VI DE STORE? Det kanskje ikke et tap at gigantene velger bort Norge. Det er nok av andre kunder. Illustrasjon: iStock

Ingen grunn til panikk

UKENS LEDER: Under forutsetning tror vi norske datasentre kan levere internasjonalt konkurransedyktige tjenester, og det er all grunn til å tro at norske leverandører skal hevde seg godt.

Det har blitt uttrykt skuffelse over at Norge så langt ikke har greid å etablere seg som en internasjonal spiller i datasentermarkedet. Som mange har påpekt er det flust av forhold som tilsier at denne industrien burde passe som hånd i hanske for kongeriket: Strømmen er miljøvennlig og billig, klimaet er kaldt, de politiske forholdene er stabile, teknologikompetansen er høy og infrastruktur i form av fiber er godt utbygd (i hvert fall i sentrale strøk).

Likevel har entusiastene bare måtte registrere at de flere av de store internasjonale it-gigantene har gått andre veier. Facebook valgte Sverige, Google endte i Finland, Apple i Danmark og Cern, som en stund sniffet på Norge, landet omsider i Ungarn. Fra et ståsted hvor markedsføring er viktig, er det skuffende at Norge ikke har greid å lokke til seg en av de virkelig store spillerne i it-industrien. Men det har sine fordeler også.

I motsetning til både svenske, finske og danske myndigheter og har norske politikere nølt med å tilby langvarige økonomiske insentiver i kampen om storfiskene. Det har frustrert mange. På en annen side har vi unngått å skape en markedsmessig presedens hvor inntektene til fellesskapet ofres for å sikre inntjeningen til kommersielle aktører – både på kunde- og leverandørsiden.  

Under forutsetning av at vi tror norske datasentre kan levere internasjonalt konkurransedyktige tjenester er det bedre i det lange løp å ha is i magen. Markedet for ulike typer sky-tjenester kommer ikke til å stagnere, det skal tvert i mot bli veldig mye større. Og det er all grunn til å tro på at norske leverandører skal hevde seg godt i konkurransen uten bjellesauer.

Og i en globalisert verden hvor aktører som Apple, Google og Facebook allerede sørger for at det aller meste av verdiskapning ender som eget utbytte, er det kanskje ikke et tap at de velger bort Norge. Det er nok av andre kunder.