Ipad, hva så?

Ipad, hva så?

LEDER: Man skal ikke undervurdere Apple, men vi tror det tar lang tid før bøkene blekner.

Apple-lanseringer får mye oppmerksomhet. Det gjelder også Ipad, som selskapet for første gang viste frem på en seanse med Steve Jobs i forrige uke.

Dette er altså en liten pc i form av et brett, optimalisert for internett-bruk og lesing. Mottagelsen har vært blandet, men det er heller ikke noe nytt, og har tidligere ikke vært hinder for utbredelsen av Apples ulike produkter. Det er likevel interessant å følge de ulike oppfatningene som verserer etter denne lanseringen.

Apple slenger seg med Ipad inn i et markedet som mange allerede har prøvd seg litt i. Mest oppmerksomhet har Amazon fått med lesebrettet Kindle, som - i motsetning til Ipad - er mer fokusert på distribusjon og konsum av bøker, enn på en generelt nettbasert innhold - som Ipad. Det mange lurer på er om Apple med Ipad også denne gangen skal greie å kapre et marked de langt fra er de første til å bevege seg i. Forlagsbransjen har i flere år vært pekt på som nestemann ut i internett-revolusjonen. For hvorfor skal ikke bøker kunne selges og leses som bits og bytes?

Til nå har skjermene vært for dårlige, tilbudet for lite og brukervanene for inngrodde. Det har hindret en slik utvikling. Men mange ser ut til å tro at Apple kan være den som endrer alt dette. Dramatiker og forfatter Jon Fosse, som for ordens skyld er en mangeårig Apple-tilhenger, tror for eksempel at forlagsbransjen med Apple blir snudd på hodet. Overfor Klassekampen slår han fast at det etter Ipads gjennombrudd (sic) bare blir skjønnlitteratur som vil overleve i bokform. Oppslagsverk, faglitteratur og skolebøker vil hovedsakelig blir publisert i digital form.

Vi tror nok det vil bli et litt lengre lerret å bleke. Bøker har tross alt også noen praktiske sider, som det i teknologirusen er lett å glemme. De kan tas med overalt, lånes bort, de tåler en støyt og man kan enkelt skrive notater i dem. Dessuten er det mange som liker å ha dem i bokhylla, som et lite bevis på hva man har lest. Kort sagt, boken dør ikke med det første.

Når der et sagt er det lite klokt å undervurdere Apples evne til å definere brukervaner. Verken Ericsson eller Nokia trodde nok for et par år siden at Apple skulle bli hovedkonkurrenten i mobilmarkedet.

Les om: