Kampen står om mobilitet

LEDER: It-gigantene ruster seg til kamp om mobilitetstronen. Det er bra for kundene, skriver Henning meese.

Publisert Sist oppdatert

Midt i den norske fellesferien kom nyheten om at Apple og IBM slår sine pjalter sammen for å erobre en bedre posisjon i markedet for forretningsapplikasjoner tilpasset mobile plattformer.

Det er Apples operativsystem IOS som er sakens kjerne. Ipad og Iphone er svært utbredte it-hjelpemidler og IOS binder dem sammen med Apples bærbare og stasjonære sortiment. Det kan være en mektig kombinasjon i forretningsmarkedet og åpenbart IBMs motivasjon for å kaste 5.000 mobilutviklere inn i arbeidet med å programmere IOS-apper.

Det bør være liten tvil om at samarbeidet er en krigserklæring direkte rettet mot Microsoft. Microsofts nye toppsjef Satya Nadella har gjort det tydelig at mobilitet står øverst på agendaen, og selskapets styrke er åpenbart den store mengden forretningsapplikasjoner utviklet for Windows, som med noen tilpasninger lett kan flyttes over på for eksempel Windows Phone 8.1 på nettbrett og smarttelefoner. Nå vil Apple og IBM kunne argumentere det samme.

Det er ikke åpenbart hvem som kommer ut som vinnere. Med Apple på laget kan IBM tilby sine kunder it-verktøy mange forretningsbrukere allerede har et nært forhold til. Iphone og Ipad er suverene sammenlignet med tilsvarende produkter basert på Windows. Det betyr mye. På den andre siden er Windows i de fleste bedrifter så innarbeidet og vevet inn i virksomheten at det i seg selv blir en konserverende kraft.

Uansett, alt dette er gode nyheter både for Microsofts, IBMs og Apples kunder. De store it-gigantene ruster seg til kamp om mobilitetstronen og konsekvensen vil bli massiv innovasjon, større valgfrihet og billigere it. Det er det bare applaudere.