PRIVAT: Med privat eierskap kan Dell konsentrere seg om utvikling og innovasjon.

Kvartalsrapportering kveler utvikling

LEDER: Privat eierskap har latt Dell investere i teknologi og selskaper som vil gi avkastning om flere år; dette var utenkelig med kvartalsrapportering.

Ett år har gått siden Michael Dell kjøpte selskapet (Dell) og tok det av børs. Selskapet har nå levert solide resultater og, kanskje enda viktigere, gode framtidsutsikter. Grunnen, ifølge Dell selv, er frafallet av kvartalsrapporteringen. 

Dell sammenligner rapporteringsperioden på 90 dager med regelen for passivt spill i for eksempel håndball. Det stresser selskapet og skaper korte frister til å prestere på. Dette fører igjen til en stresset og ofte uferdig utvikling av produkt, strategi og intern-kultur. 

Dells klare rival, HP, har også tatt grep, dog i en annen retning. Ved å splitte opp selskapet i to har de åpnet for et økt fokus mot forskjellige kundebaser. Hva dette betyr for utviklingen er usikkert, men vi tviler på om det åpner for en mer langsiktig plan, og heller hemmer samarbeid. Dell rapporterte også at selskapets forskjellige avdelinger nå kan dra mer nytte av felles forskning på tvers av selskapet. 

Privat eierskap har latt Dell investere i teknologi og selskaper som vil gi avkastning om flere år; dette var utenkelig med kvartalsrapportering. Unge selskaper som i dag vurderer å gå på børs har kanskje ikke tatt innover seg hvilken påvirkning kvartalsrapportering har. Motvekten er selvsagt kapital til oppstart eller investeringer. 

It bransjen beveger seg raskt, men krever også mer og mer forskning og utvikling i bakkant. De fleste nye produkter, det være seg programvare eller maskinvare, kommer som et resultat av investeringer utført lang tid tilbake eller oppkjøp av allerede etablerte bedrifter. 

Alle er avhengige av en langtidsutvikling for å holde momentet oppe, og lengre utviklingsperioder kan beviselig gi resultater. Ikke alle har mulighet til å kjøpe ut aksjer i etablerte selskap, men unge selskaper som vurderer å gå på børs bør tenke seg om både en og to ganger.