ETT AV MANGE EKSEMPLER: Telefondamene til Televerket er forlengst borte på grunn av automatiseringen av telefoni. Fotografiet er tatt i USA i 1922. Foto: AT&T/Wikimedia Commons

Ludditter anno 2016

UKENS LEDER: Historien er full av eksempler på at hele yrkesgrupper har blitt utradert på grunn av teknologiske framskritt. Det er bortkastet tid å forsøke å motsette seg utvikling av teknologi.​

Publisert Sist oppdatert

At ny teknologi kan overta jobber mennesker har vært vant til å utføre, er ingen nyhet. Når teknologiske omveltninger kommer, er det mange som blir redde for jobbene sine, ofte med god grunn. Eksempler på at hele yrkesgrupper har blitt utradert på grunn av teknologiske framskritt er historien full av, helt fra den industrielle revolusjon med sine ludditter, som angrep og knuste maskinene som hadde overtatt jobbene deres i tekstilindustrien.

Det finnes nyere eksempler også. Telefondamene til Televerket er forlengst borte på grunn av automatiseringen av telefoni. Typografene i betydningen av de som jobber med blysats i et trykkeri er borte. Leser du nettutgavene av de fleste aviser og publikasjoner, oppdager du fort at korrekturleserne har dødd ut.

I dag ser vi at det begynner å spre seg angst i mange yrkesgrupper som en følge av framskrittene vi har sett innenfor selvkjørende biler, busser og båter. Kjørelærere, taxisjåfører, lastebilsjåfører, styrmenn og til og med skipsførere aner at noe er i ferd med å skje. De kan bli erstattet av intelligente transportsystemer – ITS – og det kan skje raskere enn noen har trodd.

Vi mener at det er helt greit. Når vi vet at mange, om ikke mesteparten, av uhell og ulykker langs vei og på sjøen skjer på grunn av menneskelig svikt, så er det rimelig å gjøre noe med det. Samtidig er dette en industriell mulighet for Norge, et land som om ikke lenge blir nødt til å gjøre noe med sin dype oljeavhengighet. Vi må utnytte de fortrinnene vi har, og mange høyt utdannede teknologer er ett av dem.

Det er bortkastet tid å forsøke å motsette seg utvikling av teknologi. ITS kommer, uavhengig av hva vi gjør her til lands, og da er det bedre å utnytte den utviklingen mens det er muligheter til å ta en lederplass. Så får vi heller leve med at jobben med å gå foran biler med rødt flagg ikke finnes lenger.