Nye tider for Apple

LEDER: Apples suksess er kommet på tross av partner- og kundefokus, ikke på grunn av det.

Publisert Sist oppdatert

Apple har alltid vært et sært selskap.

Steve Jobs aura har hvilt over virksomheten, om han har jobbet der eller ikke.

Resultatet har ofte vært spennende teknologiske produkter, men også katastrofalt dårlige kunde-, partner- og kommunikasjonsstrategier. Med jevne mellomrom har Apple blitt kritisert for et distansert og overlegent forhold til sine forhandlere (som i denne utgaven av Computerworld), og kundene har i årevis blitt møtt med taushet ved spørsmål om fremtidige lanseringer.

De siste ti årene har Apple hatt en eventyrlig suksess og har på mange områder definert retningen i it-industrien.

Da blir man tilgitt det meste. Men Apple er i ferd med å miste moment. Ingen forventer noe revolusjonerende nytt fra den kanten med det første, og da blir spørsmålet om selskapet kan fortsette i samme spor.

Et utbredt ønske blant brukerne de siste årene om å selv kunne velge utstyret de skal jobbe på har endret it-strategien i mange bedrifter.

En lang rekke ulike pc-er, smarttelefoner og nettbrett skal driftes - også utstyr fra Apple. Da holder det ikke med en dedikert menighet. It-avdelinger krever forutsigbarhet og support når de trenger det. Det vil tvinge frem endringer hos Apple, hvis ikke definerer selskapet seg selv ut av konkurransen. Med Jobs ved roret hadde det kunne vært en plausibel utvikling - han var viljesterk nok til å holde på sitt uansett hva som skjedde rundt ham.

Men med andre kluter i Apple, med mer fingerspitzgefühl overfor både kunder og investorer, er det mer sannsynlig at selskapet ser gevinsten i å endre kurs.

Dette vil i så fall være gode nyheter for både Apple selv, kunder og forhandlere. Apple er et gigantisk selskap, men det er til tross for et labert partner- og kundefokus, ikke på grunn av det. Steve Jobs vil bli dypt savnet som visjonær teknolog, men ikke nødvendigvis som markedsstrateg.