Pc-salget faller, og så?

LEDER: Færre inntekter er lik lavere kostnader, skriver Henning Meese.

Publisert Sist oppdatert

Gartner anslår en nedgang på 6,9 prosent i pc-salget i fjerde kvartal i fjor. Ifølge analytikerne er det syvende kvartal på rad med fall. Tall fra IDC sier det samme. Leverandørene sliter med å få solgt pc-er.

Du behøver ikke følge maskinvaremarkedet tett for å forstå hva som skjer. Det holder å se på seg selv, og rundt i de tusen hjem hvor håndholdte enheter slår de bærbare og stasjonære ned i støvlene både når det gjelder bruk og antall enheter kjøpt inn de siste årene.

På jobbmøtene har de bærbare fortsatt et lite tallmessig overtak, men trenden er klar også her. Bærbare maskiner taper terreng til fordel for nettbrett, hybrider og mobiler med forvokst skjerm.

Fall i pc-salget har fått det til å skjelve på mange styrerom. Dramatiske skift i forbrukermønster skaper bekymring hos både produsenter, distributører og forhandlere. It-bransjen jobber intenst med å finne nye forretningsmodeller rundt nettbrett. Dett skyldes at for den lokale it-bransjen er økosystemet rundt en pc mer verdt enn et nettbrett. Om man lykkes å kompensere for hele nedgangen i pc-salget er for tidlig å konkludere med.

Vi mener det ikke er grunn til noen stor bekymring. Vi er enig HP som slår fast at det totale markedet øker selv om pc-er som segment faller. Kanskje er det allerede gammeldags å snakke om pc-er. Muligens er arbeidsflater, eller datamaskiner for den saks skyld, et bedre ord for å beskrive det totale markedet.

Dermed kan vi si at markedet for arbeidsflater har svært lyse utsikter fremover, og vil vokse. Det handler om å levere det markedet vil ha.

Betyr skiftet færre inntekter for it-bransjen totalt sett, får vi se lyst på det.

Da betyr det samtidig lavere kostnader for kundene.