Størrelse er ikke lik kvalitet

Størrelse er ikke lik kvalitet

LEDER: De store kundene får mest oppmerksomhet i EDB Ergogroup.

Rederiet Thorvald Klaveness Group har tatt et valg. EDB Ergogroup er for stor som leverandør til å kunne gi rederiet de tjenester - med den leveringshastighet - de har behov for. Derfor er den norske it-giganten nå byttet ut med nisjeleverandørene 99x og Basis Consulting.

Kommunikasjonssjef Geir Remman er ikke avvisende til at EDB kunne tatt bedre vare på sine mindre kunder. Han peker på oppkjøpet av Ergogroup som medisinen for dette. Ergogroup har i større grad operert i denne delen av markedet og bør derfor ha serviceapparatet på plass. Det vil tiden vise.

Ulike virksomheter

All erfaring tilsier imidlertid at det er de største kundene som kommer til å få mest oppmerksomhet. Listen over selskaper som i en vekststrategi ønsker å betjene begge ender av markedet er lang. De får det sjelden til. Nærliggende eksempler i it-bransjen er for eksempel SAP og IBM, som i årevis har kommunisert en strategi om å levere produkter og tjenester til mindre bedrifter. Det er ingen overdrivelse å slå fast at det ikke har vært vellykket.

Det er krevende å bygge en organisasjon som skal betjene ulike typer kunder. I praksis betyr det ofte at man ender opp med to helt forskjellige virksomheter, noe som gjør det vanskelig å ta ut synergier og stordriftsfordeler. Dessuten vil det nesten alltid være slik at det er de store kontraktene som gir best profitt. Derfor strømlinjeformes ofte den delen av selskapet som skal levere volumtjenester. Det bidrar sjelden til god kundebehandling.

Skepsis

Det generelle rådet er derfor at man bør velge en leverandør av it-tjenester som står i forhold til egen størrelse. Det er bedre å være en viktig kunde hos en liten leverandør enn en ubetydelig kunde hos en stor leverandør. Det handler om å bli prioritert.

Vi stiller oss med andre ord skeptiske til om mindre kunder i fremtiden vil føle seg prioritert hos EDB Ergogroup. Men det er lov å håpe.

Les om: