Tid for nye koster

Tid for nye koster

Er tiden for indeksbaserte søk i ferd med å renne ut?

Tidvis stagnerer utviklingen i it-industrien, for så å skyte voldsom fart igjen. Nå er vi igjen inne i en periode hvor nye digitale hjelpemidler endrer spillereglene. Sosiale medier, en lenge etterlengtet mobil internett-revolusjon, skytjenester og Apples gjennombrudd med nettbrett former våre liv på nye måter, både privat og profesjonelt.

Et tydelig tegn på endring er når de etablerte aktørenes rolle blir utfordret. Microsoft, som har vært premissleverandør på it-fronten i mer enn 20 år, må nå gå nye veier for å sikre fortsatt vekst. Andre tradisjonelle giganter strever også med å finne seg selv i en turbulent tid. HP, for eksempel, som brukte store deler av 1990- og 2000-tallet på å vinne pc-krigen, har vurdert å droppe hele denne virksomheten.

Pc-en forsvinner ikke, men det er ikke i dette markedet fremtidens informasjonsteknologi blir definert. Det har Google hevdet lenge, likevel er også søkegigantens kraft som premissgiver redusert. Bruken av indeksbaserte søk faller, sannsynligvis fordi denne type søk ikke er praktisk på mobile plattformer og fordi den voldsomme mengden resultat, hvor en stor andel ikke er det du leter etter, er upraktisk.

Teknologi-investor Roger McNamee, som har donert store beløp til Wikipedia og som også sitter i styret for denne stiftelsen, er blant dem som mener gamle storheter står for fall. I et foredrag i regi av ted.com (hvis du ikke allerede har sjekket ut denne fantastiske nettressursen, som opererer under parolen "Ideer verdt å spre", så gjør det) slår han fast at tiden er i ferd med å renne ut for både Microsoft og Google.

Han tror HTML5 og dedikerte apper vil endre bruken av internett fundamentalt. Isteden for søk med bred pensel på hele internett vil brukerne benytte spesialiserte tjenester som gir dem den informasjonen og funksjonaliteten de trenger, og bare det. Og i stadig større grad kommer dette til å skje på nettbrett og smarttelefoner. Han argumenterer godt.

Sjekk ham ut her.

Les om: