Foto: iStock

Illustrasjon: iStock

Skole-it i dårlig stand

UKENS LEDER: It på Norges skoler er et sørgelig kapittel, og vi ligger langt bak i utviklingen​. Å utdanne, utfordre og utbedre den norske skolen er viktigere enn noensinne.

It i skolen er viktig, om det hersker det absolutt ingen tvil. Det er et område som angår de fleste av oss, enten basert på egne erfaringer, eget avkom eller en generell mening om hvordan fremtidens utdanning bør gjennomføres. Det finnes utallige eksempler på gode skoler; med ipader i alles hender, 3d-printere i klasserommet og heldigitale løsninger i alle fag.

Det vi ikke ser mye av er den andre siden; skolen som ikke har god nok infrastruktur til å betjene skolen med trådløst nett. Lærere som har fått utstyr kastet etter seg uten noen form for opplæring. Nyutdannede lærerstudenter som ikke har et snev av kursing i digital pedagogikk. Såkalte smarte whiteboards som brukes til å henge opp papir.

It på Norges skoler er et sørgelig kapittel, og selv om det er viktig å se til foregangs-skolene og hvordan ting kan gjøres, er det desto viktigere å ta innover seg den generelle virkeligheten: At Norge ligger langt bak i utviklingen, og at kunnskapsløftet anno 2006 ikke har ført oss dit vi burde være. Norge har feilet med digitaliseringen i en av våre viktigste sektorer, og resultatet av den feilen har vi ikke tatt inn over oss enda.

Heldigvis er det valgår, og det er lite som er lettere å snakke om enn unges utdannelse. Det angår alle; hvem det er som skal drive landet vårt videre i den digitale tidsalderen? Det er lett å prate om det, men det trengs mer enn prat for å virkelig endre de digitale premissene for norsk skole. Et av de kanskje viktigste politiske spørsmålene dette året påvirker dem som ikke er gamle nok til å stemme. Å utdanne, utfordre og utbedre den norske skolen er viktigere enn noensinne.