digitale strategier

KVITRERE: Erna Solberg er den beste politiske twitreren, mens Johan H. Andresen er den beste twitreren i norsk næringsliv. Anita Krohn Traaseth tar andreplassen og Petter Stordalen kommer deretter. (Illustrasjon: Pixabay)

Erna er stjerna på Twitter

En ny undersøkelse konkluderer med at ledelsen burde vært bedre på digitale strategier. I den samme undersøkelsen oppga respondentene at Erna Solberg og Anita Krohn Traaseth er av de beste på sosiale medier. 

Hvert år sendes nettundersøkelsen Kommunikatøren ut til fagfolk innen kommunikasjon i konsulenthuset Hammer og Haneborgs nettverk. I år har undersøkelsen, som er besvart av 757 personer, lagt vekt på den digitale transformasjonen.

Strategiløse ledere

Tre av 10 svarer at virksomheten de jobber i ikke har noen helhetlig digital strategi. Andelen er høyest i offentlig sektor. 

Halvparten av respondentene sier at de har implementert en digital strategi, og at det er kommunikasjons- og markedsavdelingen som har hovedansvaret for denne. Toppledelsen havner kun på tredjeplass på listen over funksjoner med digitalt strategiansvar. Dette melder Hammer og Haneborg i en pressemelding.

Trine Larsen, Managing Partner i konsulentselskapet Hammer og Hanborg, sier at ledelsen i norske selskaper ser ut til å overlate utviklingen av digitale strategier til kommunikatørene.

Et tankekors

 – Det er et tankekors at toppledelsen ikke i større grad engasjerer seg i hvordan bedriften skal fremstå i de digitale kanalene. Informasjonen som fanges opp i sosiale medier brukes ifølge våre respondenter til forretningsutvikling og analyser av hvordan selskapet vurderes i markedet, samt til å spisse kommunikasjonen ytterligere. Dette burde ledelsen være svært interessert i, sier hun i meldingen. 

Larsen mener at det er i de digitale kanalene at virksomhetene kan fange opp nye trender og få tilbakemeldinger fra kunder på kvalitet og service. 

Omtrent halvparten av respondentene opplever at det er utfordrende å implementere den digitale strategien i virksomheten. Tre av 10 sier at det er vanskelig å få med seg alle medarbeiderne i implementeringen. Omkring 20 prosent mangler de rette tekniske løsningene, og nesten tre av 10 oppgir at de enten ikke er organisert på riktig måte eller mangler støtte fra ledelsen.

Sosiale medier

Sosiale medier er den vanligste måten å bygge relasjoner med potensielle kunder og arbeidsgivere på, oppgir seks av 10 respondenter. Dette gjelder både privat og offentlig sektor. Deretter følger personlige møter.

Respondentene oppgav videre at DNB har den beste digitale kundeservicen. Dette er hovedsakelig på grunn av DNBs tilgjengelighet i form av chat-en som er døgnåpen. Banken er dessuten tilstede i mange ulike kanaler. Telenor tar andreplassen, mens Skandiabanken havner på tredjeplass.

Erna Solberg best på Twitter

Respondentene fikk videre svare med fritekst i tre ulike kategorier – politikk, næringsliv og offentlig sektor. Det utmerket seg noen tydelige topplasseringer i alle kategorier. Erna Solberg er den beste politiske twitreren, tett fulgt av Jens Stoltenberg.

Johan H. Andresen er utvilsomt den beste twitreren i norsk næringsliv når respondentene får velge fritt. Anita Krohn Traaseth tar andreplassen og Petter Stordalen kommer deretter.

Innen offentlig sektor er det Oslopolitiet som går av med seieren. Også her tar Anita Krohn Traaseth andreplassen.

Undersøkelser