VINNERTEAM: "Bra jobba!" ble kåret til helgens beste løsning. Teamet bak systemet er Petter Egesund, Sannsyn; Marit Fagerheim Wiik, lærer; Eivind Roson Eide, Kongsberg Digital og Christian Møller, Kongsberg Digital. (Foto: Gyldendal Undervisning)

VINNERTEAM: "Bra jobba!" ble kåret til helgens beste løsning. Teamet bak systemet er Petter Egesund, Sannsyn; Marit Fagerheim Wiik, lærer; Eivind Roson Eide, Kongsberg Digital og Christian Møller, Kongsberg Digital. (Foto: Gyldendal Undervisning)

Hackathon for mindre frafall

Nesten 3 av 10 norske ungdom fullfører ikke videregående skole. Det vil Gyldendal gjøre noe med! I helgen gikk de derfor sammen med flere aktører fra it-bransjen for å finne løsninger på frafallproblematikken.

Ifølge tall fra Nav er det omtrent 700.000 mennesker i alderen 20 og 66 år som står utenfor arbeidslivet.

– Noe handler om helse, men mye av det handler også om kompetanse. For oss i Gyldendal er det helt naturlig å engasjere oss i dette - og bidra til å finne nye og innovative løsninger. Dette brenner vi for! Det sier Camilla Bruseland, prosjektleder for innovasjon i Gyldendal. 

Sammen med NTNU, Oslo Edtech Cluster og Tekna inviterte de derfor til et 24-timers hackathon, der målet var å samle mennesker med forskjellig kompetanse for å finne løsninger på tvers.

Bra jobba

Det var i alt åtte lag som i helgen konkurrerte om å lage den beste løsningen for å stanse frafallet i skolen. Deltakerne var en god blanding av pedagoger, utviklere, designere og andre fageksperter. De jobbet sammen i 24 timer for å komme frem til konkrete løsninger på hvordan man ved hjelp av teknologi kan redusere frafall fra utdanning og arbeidsliv.

Det var laget bak "Bra jobba!" som etterhvert gikk av med seieren for beste løsning. 

Petter Egesund fra Sannsyn, Eivind Roson Eide og Christian Møller (begge fra Kongsberg Digital) jobbet sammen med lærer Marit Fagerheim Wiik. Sammen kom de opp med en løsning som skal gjøre det lettere for læreren å følge opp elevene. "Bra jobba!" skal nemlig fungere ved å samle opp informasjon om hva som funker, og hva som ikke funker. Laget mente at det er for mange negative tilbakemeldinger til elevene som sliter, og håper at løsningen de kom opp med heller kan bidra til å styrke det som er bra. 

Koblet kompetanse

I Gyldendal er de svært fornøyde med helgens innsats:

– Vi tror at mange av løsningene for fremtiden handler om å koble kompetanse på tvers av fag og yrkesgrupper, slik som teknologi og pedagogikk. Når man gjør det oppstår det mange nye ideer og løsninger, og det har deltakerne bevist her i helgen, sier Camilla Bruseland.

– Det engasjementet, den viljen til å løse problemer som de har vist gjennom de 24 timene de var her var formidabel – noen var her gjennom hele natten og vi er mektig imponert over hva de har klart å få til, sier hun.

undervisning