Nå kan du chatte med kommunen din

Flere nordmenn slipper lange telefonkøer og unødvendige samtaler.

Publisert Sist oppdatert

- Våre folk nærmest slåss for å få svare på spørsmål.

Det forteller Torunn Tømmervold i Trondheim kommune. Hun har ledet arbeidet med å innføre Edialog24 i kommunen; et system som lar kommuneansatte chatte med sine borgere.

- De ansatte opplever at de yter bedre service, noe som også gir dem en bedre hverdag, fortsetter Tømmervold.

Som en tjeneste

Trondheim kommune er langt fra alene. Over 30 kommuner og fylkeskommuner bruker i dag tjenesten som er utviklet i samarbeid mellom Kommuneforlaget og selskapet Sentinel Edialog24. Tjenesten brukes også i det private næringsliv, men er tilpasset av Kommuneforlaget til en egen "kommuneversjon".

Versjonen kan legges inn i kommunenes hjemmesider og Facebook-profiler, og innbyggerne kan ideelt sett få en ledig behandler på få sekunder. Uten at det har gått nøyaktig slik når vi har prøvd tjenesten. Systemet brukes også til intern kommunikasjon, og kommunene slipper å drifte systemet selv ettersom det kjøpes som en tjeneste.

Kommuneforlaget og Sentinel Edialog24 har samarbeidet om tjenesten siden 2003, men det er ikke før nå at det virkelig har kapret kunder.

Møter chatte-behovet

- Vi var nok veldig tidlig ute, innrømmer salgs- og markedsansvarlig Dag Simonsen i Kommuneforlaget.

- Det var ikke før i fjor og i år at det offentlige virkelig har vært mottakelig og klare for å bruke dette. Mange kommuner har nå byttet portalene sine, og kommunkasjon har blitt en naturlig del av de nye sidene.

Han tror Norges innbyggere nå for alvor begynner å bli kjent med chat som kommunikasjonskanal, blant annet etter Facebook-chatting inntok dagliglivet. Tømmervold i Trondheim er enig.

- Og har innbyggerne et ønske om å kommunisere på denne måten, bør kommunen imøtekomme dette, mener hun.

Systemet passer godt inn i regjeringens ønsker, les videre på neste side!