Statnett samordner kommunikasjonen

Bytter hovedkvarter og kaster den gamle telefoniløsningen.

Publisert Sist oppdatert

Statnett har hatt en pilot gående med Microsoft Office Communication Server (OCS) som løsning for samordnet kommunikasjon i rundt et år. Opprinnelig skulle bare 30 personer teste løsningen, men interessen har tatt helt av.

- Vi har en utsklidd pilot nå. Det er cirka 100 stykker som bruker OCS som eneste kommunikasjonsløsning i tillegg til mobiltelefon, sier Kristjan Hansen, it-konsulent i Statnett.

Statnett har 850 ansatte, tre hovedkontorer og 100 oppmøtesteder. Mange ansatte er ofte på reise, både innenlands og utenlands. De trives med telefonløsning på sin bærbare datamaskin i stedet for å ha et fysisk håndsett stående på kontoret.

- Vi er spredt over hele landet. I de fleste av våre prosjekter som kjøres i ikt-divisjonen, brukes OCS som eneste telefoni-løsning for samarbeid og kommunikasjon, sier Hansen.

Mye OCS-møter

I starten brukte Statnett OCS 2007, men nå bruker de R2-utgaven. Den gir blant annet muligheter for deling av skjerm.

- Vi bruker det spesielt mye i møter, for eksempel møter med leverandører. I stedet for at de skal komme til oss, eller vi til dem, har vi møter via OCS. Da trenger vi heller ikke booke møterom, sier Hansen.

Nå for tiden går det stort sett i OCS-møter, selv om noen møter også holdes på gamle-måten.

- For det meste kjører vi kun OCS-møter fordi man kan dele dokumenter under møtet. Vi bruker skjermdelingsbiten mye.

Les hva som er planen fremover og hva som skjer når Statnett bytter kontor på neste side!