GREP SJANSEN: Thomas Staven så mulighetene til å skape en intelligent assistent basert på kunstig intelligens da Unit4 valgte Microsoft Azure. (Foto: Atle Skretting)

GREP SJANSEN: Thomas Staven så mulighetene til å skape en intelligent assistent basert på kunstig intelligens da Unit4 valgte Microsoft Azure. (Foto: Atle Skretting)

Kunstig intelligent ERP-assistent

Med roboten Wanda og kunstig intelligens vil Unit4 senke brukerterskelen for ERP-kundene sine.

Unit4s lanserte nylig sin skybaserte digitale assistent Wanda under en brukerkonferanse i Rotterdam. Wanda er basert på kunstig intelligens og skal gi de ansatte direkte kontakt med bedriftens forretningssystem. I tillegg til at hun er oppdatert i forhold til bedriftens Unit4s ERP-system Business World, er hun lærenem og setter seg inn i hva brukeren ønsker og foretrekker og følger det opp senere.

Veileder brukeren

For å sikre en naturlig brukeropplevelse, har Unit4 bygget den digitale assistenten slik at hun er en del av det grensesnittet som brukeren selv ønsker. Wanda kan derfor brukes gjennom Skype, Slack og Facebook messenger. Denne digitale assistenten legger til et nivå av intelligens og kontekst som foreslår handlinger og hjelper brukeren å gjennomføre oppgaver hurtig.

Med naturlig språk ber brukeren om assistanse, slik han eller hun ville kommunisert med en kollega. Første gang Wanda er på lufta svarer hun med de nødvendige spørsmålene som må til for å gjøre jobben. Etter hvert kjenner hun brukeren og rammevilkårene og er i forkant. – Skal jeg sette restaurantregningen på samme konto som forrige gang? Hvor mange var dere tilstede ved middagen? – Hva var hensikten med turen? – Skal jeg bestille på Grand Hotel denne gangen også når du skal til Barcelona? – Det ble dyrt, hvorfor brukte du ikke offentlig kommunikasjon?

Lav brukerterskel

– Dette er en rett ut av boksen-applikasjon sier Thomas Staven, som er leder for presales globalt i Unit4, og i tillegg er involvert i produktstrategi og innovasjon. Han sier at Wanda gjør brukeropplæring overflødig. Når funksjonene er implementert i backoffice, trenger ikke brukerne gjøre annet enn å logge seg inn. Deretter kan de kommunisere og samhandle med ERP-systemet på samme måte som de gjør med kollegaene sine.

Det var i 2015 at Unit4 valgte Microsofts Azure-plattform, og Staven så mulighetene som lå i denne teknologien når det gjelder kunstig intelligens og avansert analyse. I tillegg kunne de også ta i bruk Microsofts teknologi for språkforståelse, som åpnet for at brukeren kunne snakke direkte med Wanda, som forstår hva brukeren ønsker.

Utviklet i Norge

I første versjon kan kun engelsk brukes til input-språk, og Wandas svar er tekstbasert. I følge Staven vil hun i neste versjon kunne svare med stemmeteknologi. En norsk språkversjon ligger imidlertid lenger inne i framtiden, siden applikasjonen er basert på Microsofts Cortana-teknologi, som foreløpig kun støtter de store språkene.

Den grunnleggende teknologien i Unit4 er basert på norskutviklete Agresso, og selv om det internasjonale hovedsetet for Unit4 nå befinner seg i Nederland, har utviklingen av Wanda funnet sted ved det norske kontoret i Nydalen.

– Med Wandas selvutviklende assistanse tilbyr vi det mest brukervennlige ERP-systemet i markedet, sier Staven videre.

Han mener Unit4 foreløpig er alene i ERP-markedet om å tilby grensesnitt basert på kunstig intelligens.

Les om: